min veninde
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, det er fordi en af mine gode veninder har en meget stor vane med at lyve. hun bor i plejefamilie, men har det (eftersom jeg fornemmer det) godt. Hun har i længere tid sagt at hun har anoreksi, men jeg tror simpelthen ikke på det. Nogle af mine veninder som også er hendes veninder tror på det, men jeg kender hende bedst, da vi er barndomsveninder. Hun siger hun har tabt sig 6 kg. men jeg kan ærlig talt ikke se nogen forskel. Hun er ikke tyk men heller ikke helt tynd, jeg vil sige at hun har et par ekstra deller, og nu ser det da også ud til at hun faktisk er blevet noget tyndere i hovedet, men ja.. Til idræt overglor hun min mave, og siger jeg er mega tynd hele tiden, og jeg kan se hun trækker maven ind og prøver at få mig til at kigge, fordi hun vil have jeg skal sige det samme til hende (fornemmer jeg). Hun snakker hele tiden om sin anoreksi, og det gør dem med anoreksi da normalt ikke? Jeg er næsten sikker på hun lyver fordi den anden dag sagde hun: 'ej jeg har bare dårlig kondition, nu vil min mor have mig til at begynde at løbe' og hun har sagt at hendes forældre godt ved hun har det, og det ville en mor da ikke sige hvis hun vidste sit barn havde anoreksi? Her i sommerferien så jeg at en masse havde skrevet på hendes væg (på facebook) at hun skulle til at få det bedre og at de ikke ville miste hende osv. og hvis noget spørger om hvorfor hun skriver noget som fx: 'jeg har det mega dårligt og jeg er bare mega træt' så siger hun bare: 'ligemeget' og så fortæller hun det alligevel offentligt senere inde på hendes væg. Hun har altid løjet rigtig meget, en gang havde hun fx. ringet hjem til mig (jeg var dog ovre ved en anden veninde) og havde spurgt min mor om jeg kunne 'lege'. min mor sagde selvfølgelig nej, fordi jeg ikke var hjemme. Næste dag fortæller hun (min veninde som lyver) at hun var faldet på cykel på vej hjem fra skole i går, og havde siddet og ventet på skadestuen i 12 timer. Og det vidste jeg jo hun ikke kunne have gjort, når hun havde haft ringet til mig og spurgt om jeg kunne 'lege'. Det er sådan noget hun lyver om altid. Det kan da godt være at hun nogengange er kommet til skade, men man kan jo ikke stole på hende, fordi hun har løjet så meget. Men jeg bliver bare vred når jeg ser at alle skriver søde beskeder til hende på facebook fordi hun har fortalt dem at hun har anoreksi, når hun ikke har det. Undskyld hvis det her blev lidt langt, men jeg havde brug for at komme af med min vrede. Det pisser mig bare så meget af at hun får så meget opmærksomhed, for jeg kan se lige igennem hende og gennemskue hende. Men det kan mange andre ikke.

Svar:
Kære pige
Tak for den lange besked, det er kun godt du skriver så meget, så kan vi få flere detaljer om situationen og give dig bedre råd ud fra det.
Jeg kan godt forstå du syntes det ærgeligt, at din veninde skal lyve så meget og at du bliver vred på hende når hun gør det. Anoreksi er et meget alvorligt emne og hvis din veninde har det, som du skriver hun siger, så ville det være rigtig godt for hende at snakke med nogle professionelle der kan hjælpe hende til at få det bedre. Som du selv skriver, er det ofte sådan, at folk der lider af anoreksi normalt holder det hemmeligt og ikke vil have folk skal vide det, da anoreksi ofte handler om kontrol og derfor er det også usædvanligt at hun snakker så åbentlyst om det. Jeg tror det for din veninde handler om opmærksomheden som du også skriver hun søger og får hos alle de andre, men at du er den eneste der kan se igennem hende.
Det lyder også som om du holder meget af hende og kun ønsker det bedste for hende. Jeg syntes du skal prøve at tale med dine forældre om det, eller hvis du havde mod på det kunne du prøve at tale med jeres skolesygeplejerske(hvis i har sådan en) eller en klasselære. Du kan fortælle dem, at du er bekymret for din veninde og at de måske kan snakke med hende omkring det. Det er en god idé at få din mor med til at støtte og snakke hvis du ikke selv har lyst, eller bare til at være der og lytte.
Din veninde har måske nogle andre problemer og lyver derfor om en hel masse ting som du siger hun ofte gør for at få opmærksomhed fra andre og er måske rigtig ked af det inden i. Har du prøvet at snakke med hende, om det med at du syntes, hun tit "laver historier" du ikke kan få til at hænge sammen og at du syntes det er ærgeligt hun gør det fordi du holder rigtig meget af hende.
Hvis hun virkelig har anoreksi findes der nogle forskellige sider på internettet hvor hun kan læse om det og så skal hun nok sammen med hendes mor tale om hvad de skal gøre og hvordan hun får det bedre. Jeg vil foreslå i kigger på denne her hjemmeside: http://www.spiseforstyrrelser.dk Der kan man læse om spiseforstyrrelser og der er rådgivning og folk der ved en masse omkring det.
Jeg håber det bedste til jer.
kærlig hilsen Malene