Min ven bliver slået
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus
Min bedste ven bliver slået derhjemme, når hans forældre syntes han gør noget forkert. Han ved ikke hvornår han gør noget forkert eller hvad han gør forkert. I skolen har han en facade på, som om at alt går godt. Men når vi kommer hjem fra skole kan man tydeligt mærke på ham, når det sker. Det sker ret ofte (3-4 gange i ugen). Han er ked af det, og det gør mig ked af det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe, så jeg vil høre om i havde nogle råd til hvad jeg kan gøre eller kender nogen jeg eller han kan skrive til.
Tak på forhånd :)

Svar:
Hej med dig,
Jeg synes det er virkelig flot, at du er så opmærksom og bekymret for din ven og at du har besluttet dig for at hjælpe ham. Det er et stort ansvar at stå med alene, og synes du har taget et godt første skridt med at hive fat i os. Jeg håber, at jeg kan hjælpe dig videre.
Det første du kunne gøre er at tale ud med din ven om det. Du kunne spørge ind til hvordan han har det med situationen og hvad han synes der skal stilles op med det. Det kunne godt ske, at han siger han ikke har lyst til at nogen skal vide det. Eller at han er bange for hvad der vil ske, hvis det kommer ud. I det tilfælde vil jeg mene, at du må gøre det på hans vegne alligevel. Det er ikke sundt for nogen at vokse op i hjem med vold.
Det lyder lidt som om, at I går i skole sammen? Nu ved jeg ikke han har synlige mærker fra volden, men lærererne er måske allerede klar over at det sker? Lærere har nemlig pligt til at gøre noget i den slags situationer, hvis de er klar over at de foregår. Så det kunne måske være en idé, at du/I tager en snak med en lærer, som I har det godt sammen med? Så ville han skulle gøre noget ved det derfra.
Du kunne også fortælle dine forældre om hvad der sker med din ven, og spørge dem hvad man kan stille op. De ville så måske kontakte lærere og myndighederne for dig.
I mellemtiden kan din ven, hvis han har mod på det, anonymt chatte med en voksen han ikke kender på vores chatrådgivning om det han oplever derhjemme. Det kunne måske give ham lidt trøst, at få at vide fra en voksen, at det ikke er hans skyld og at der er hjælp at hente. Han kunne også ringe ind til børnetelefonen på telefonnummer 116 111 helt anonymt og gratis, hvor der sidder nogle voksne rådgivere der kan vejlede ham. Du er selvfølgelig også velkommen til at selv tage kontakt, skulle du have brug for det under forløbet.
Det vigtigste du kan gøre, tænker jeg, er at gøre dine forældre eller jeres lærere opmærksomme på hvad der sker, så de kan tage den videre derfra. Og så ellers bare være der for din ven, når han har brug for det :)
Jeg håber, at det hele kommer at lykkedes jer, og du skal selvfølgelig være velkommen at skrive igen, skulle du have brug for det.
De bedste hilsner,
Joni.