Min stemme
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har et problem, jeg går i 8. Klasse og min stemme er ikke gået i overgang endnu. Jeg er begyndt at føle at jeg hele tiden er "tørlagt" i halsen, og nogle gange lyder jeg meget hæs, som om jeg næsten ikke kan tale. Er det et tegn på at min stemme er i overgang?

Svar:
Hej med dig
Det kan godt være svært at finde ud af, om stemmen er gået i overgang eller om man bare er hæs. Du skriver også, at du er tør i halsen. Jeg ved ikke, om det er et tegn på, at din stemme er gået i overgang.
Eftersom du går i 8. klasse, kan det godt passe med, at din stemme er gået i overgang. Din stemme vil være hæs i en periode, mens dit stemmebånd vokser. Når dit stemmebånd er færdigt med at vokse, vil din stemme være mørkere end den var førhen.
Venlig hilsen Jane