Min mor misforstår mig.
brevkassespørgsmål af
Anonym
Hej Cyberhus. Jeg har i et stykke tid ( ca. 2 år) haft en lidt alternativ tøjstil. I starten var min mor MEGET skeptisk, men hun accepterede det efterhånden. Eller, det troede jeg da i hvertfald. Det hele startede med at hun havde (uden jeg havde bedt om det eller noget) købt en bluse til mig. Den var stik modsat af min stil, havde sløjfer på og alt muligt. Det sårede mig lidt, for det virkede som om at hun prøvede at 'modarbejde' det tøj jeg kan lide. Men jeg kiggede da på den, prøvede den foran hende. Jeg lod som om jeg kunne lide den, for hun bliver altid skuffet og sur hver gang jeg ikke kan lide noget tøj hun har købt uden min support. Da jeg så forklarede at jeg egentlig ikke kunne lide den men at jeg satte pris på at hun ville give mig tøj, gik det helt galt og hun flippede og alt muligt. Men jeg fik vist talt hende til fornuft, for hun bad mig så om at kigge efter et par bukser istedet, for det manglede. Så fandte jeg nogle bukser, som jeg sender et billede af til hende, men hun kommenterer ikke. Jeg prøver flere gange at hentyde til dem, men hun er bare ligeglad. Så spørger jeg hende direkte og hun flipper bare fuldstændig. Hun sagde noget ala 'Hvorfor kan du ikke fatte i dit lille hoved at du går i noget grimt og mærkeligt tøj? Hvorfor kan du ikke bare være normal?' Jeg gjorde jo bare som hun bad om, kiggede efter nogle bukser? Hun kalder mig også punker, rocker og alt muligt, siger at jeg KUN gør det fordi jeg vil være umulig og på tværs. Jeg prøver at forklare hende at jeg faktisk ikke er punker og jeg helst vil gå i tøj jeg kan lide. Og så hopper jeg bare ikke med på bølgen hvor man skal gå med make-up og udstille sig totalt. Men hun siger at det er sådan det er normalt at klæde sig. Jeg brød bare sammen tilsidst, fordi jeg ikke magtede at diskutere med hende når hun ikke engang vil prøve at forstå. Det sårer mig bare virkelig meget at hun tror at jeg kun går i det tøj for at være på tværs - for det vil jeg jo slet ikke. Jeg kan bare godt lide det tøj, virkelig. Jeg har heller ikke tænkt mig at få hanekam eller noget, men jeg vil have lov til at gå i noget tøj jeg kan lide (også selvom jeg 'kun' er 14, som hun sagde). Det er som om at lige pludselig er alt bare i vejen med mig, vi er kommet op og skændes 3-4 gange i dag. Hun siger at alle andre synes det er grimt, men jeg har kun fået positive tilbagemeldinger om hvor sejt det er at jeg tør være mig selv. Hun siger også at jeg aldrig får et job. Det her går mig bare så meget på, for hvorfor vil min mor ikke længere acceptere sin egen datter? Jeg klarer mig godt i skolen, har gode venner, sunde interesser, så hvad er der i vejen med det her? Jeg har skåret i mig selv før, er ellers stoppet, men har bare den største lyst til at gøre det igen fordi hun kører mig så langt ud. Jeg vil ikke give mig, jeg kan ikke fordrage det tøj som hun beskriver som 'normalt'. Men jeg vil heller ikke gå rundt og være ked af det hele tiden. Hilsen Julie.

Svar:
Hej Julie
Først vil jeg sige, at jeg syntes det er super fedt at du har fundet din egen stil, og at du ikke bare hopper med på bølgen og er som alle andre. Det er rigtig godt at kunne være sig selv.
Jeg vil nedenunder komme med de tanker jeg får når jeg læser om dine problemer, og komme med nogle forslag til hvad du kan gøre, så kan du jo se om det er noget du kan bruge.
- Du skriver at din mor siger at din tøjstil ikke er normal, og at du aldrig får et arbejde. Når jeg læser det, så kommer jeg til at tænke at det måske ikke så meget er tøjet din mor ikke er glad for. En tøjstil, er tit forbundet med en bestemt gruppe mennesker og deres måde at leve på, og det kan være det din mor reagerer på. Nu ved jeg ikke hvad den alternative stil indebærer, og hvad for noget tøj du går i, men det kunne måske være en ide hvis du satte dig ned og snakkede med din mor. Fortælle hende at du godt kan lide tøjet, og at du syntes det er flot, men som du selv siger det, så har du jo sunde vaner, gode venner og klarer dig godt i skolen. Så det er ikke fordi du vælger en alternativ livsstil, du kan bare godt lide tøjet.
- Det kunne måske også være en ide at snakke med hende om hvordan det påvirker dig, når hun siger de ting til dig. Jeg tror helt sikkert din mor vil dig det bedste, men det er ikke sikkert at hun lige er opmærksom hvordan de ting hun siger påvirker dig. På den måde kunne i måske få en god snak om hvordan i skal tackle det i fremtiden, for i bliver sikkert ikke enige om hvad for noget tøj der er pænt, men det kunne jo være rart hvis man kunne snakke om det på en god måde, så du slipper for at gå rundt og være ked af det hele tiden.
Håber du kunne bruge det til noget, ellers er du velkommen til at logge på chatten når den har åben, hvor der vil sidde nogle voksne klar til at besvare de spørgsmål du måtte sidde tilbage med.
Venlig Hilsen
David