min mor gør mig fortræd. 2. del

brevkassespørgsmål

min mor gør mig fortræd. 2. del

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Hej igen

Jeg vil gerne spørge, om det er sådan psykisk overgreb? Der var en person som min mor og jeg kender, som behandler mig meget grimt. Nedgør mig overfor andre, bagtaler mig og ikke hilser på mig. Jeg sagde det så til min mor. Så siger mi mor: "Jamen alle kan da lide x, har du tænkt på, hvorfor du har probemer med x, det er fordi du er som du er". Så brgyndte jeg at græde foran min mor, både fordi hun jo svigter mig, sin datter, og gør noget som er sådan helt "uvirkeligt" nemlig at forsvare den person, som gør mig ked af det ( en af min mors veninder som kommer i huset).

Jeg har også været ude for at min mor siger: "Jeg forstår godt, hvis andre mennesker ikke gider dig, den eneste grund til at jeg gider dig er fordi jeg er din mor og jeg gider dig snart ikke mere". Når jeg påtaler det, siger hun, at jeg "misforstår" eller en "sensitiv" eller at det er synd, at hun har sådan en datter hun ikke kan tale med. Jeg har søgt i flere år at skrive til hende, om at hun gør mig ked af det, at hun sårer mig og får mig til at græde. Hun er HELT kold!!! Det er MIG den er gal med. Når jeg taler med hende i telefonen og engang stod i en situation som var utryg smed hun rører på. Hun sendte ingen sms eller noget, Adspurgt sagde hun , da jeg sagde, at hun "efterlod" mig i en meget svær ( og potentiel farlig) situation: "Jamen jeg blev bare så chokaret". Ingen bekynring for mig eller empati.

Hun bryder mig ned, jeg synes hun har en uhyggelig side og hun nedgør mig og forholder sig aldrig til det. Glider for det mester HELT af.

Jeg mener det er helt unormalt. Det føles ubehageligt. Men når hun igen og igen får mig til at tvivle på, om det er ok, så bliver jeg usikker?

Hvad synes I om det jeg fortæller her?

Svar:

Kære dig,

Jeg kan godt forstå, du synes, det er ubehageligt, at du bliver behandlet, som du gør. Det lyder bestemt også ubehageligt, og det er ikke noget, du skal gå rundt med alene.

Det var også mig, der besvarede dit tidligere indlæg. Som jeg også skrev tidligere, så lyder det uacceptabelt, som din mor er overfor dig og det er forståeligt, at du bliver usikker, når du oplever din mor, som du gør.

Det lyder på dig som om, det er noget, der fylder meget, hvilket er fuldt forståeligt.

Du spørger til, hvad holdningen herfra er til det, du skriver, og som skrevet tidligere, så kan det lyde som om, du slet ikke får den omsorg, du fortjener. Det lyder på dig som om, du synes, din mor er svær at tale med. Hvis det alligevel er en mulighed, at du måske kan tale med hende, kunne det være I skulle snakke om, hvad hun mener med, at du misforstår hende - som du selv skriver. Måske I kunne få talt om, hvad hun egentlig mener, når hun siger noget, der gør dig ked af det. På den måde kan det være, at det ikke bliver det samme fremover, hvor hun siger noget, så bliver du ked af det, og så bliver hun kold (som du selv skriver) og siger, at du misforstår hende, men at I får en bedre forståelse for hinanden. Det kræver selvfølgelig, at du har mod på at give det et forsøg at tale med hende.

Ellers vil jeg igen gerne henvise til samme tilbud/muligheder som tidligere (her). Ved de muligheder er der andre mennesker, du kan komme i direkte kontakt med og få deres syn på sagen eller bare luft for alle tankerne.

Hvis du har andre spørgsmål i samme stil som dette og det forrige, tænker jeg, det er bedre for dig at skrive til vores 1-1 chat her hos Cyberhus, hvor du kan komme i kontakt med en rådgiver med det samme i stedet for at vente på svar, som her i brevkassen. Der vil sidde en rådgiver klar i chatten til at skrive med dig om alle de tanker, du gør dig og følelser omkring din problemstilling. Det kan være lettere at give dig hjælp, rådgivning eller vejledning videre ved at skrive med dig i chatten. Chatten er åben mandag+onsdag kl. 14-17 og tirsdag+torsdag kl. 18-21.

Jeg håber, du vil benytte dig af den mulighed, så du kan få luft for alle de tanker, du går rundt med.

De venligste hilsner

Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål