min mor gør mig fortræd!

brevkassespørgsmål

min mor gør mig fortræd!

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 7 år 1 uge siden

min mor siger mine bryster er tarvelige og hun omtaler min krop meget nedladende. Jeg har prøvet at sige det, skrive det og sige det til min far. Men ingen hjælp! Jeg har prøvet at sige det til en træner, men alle har de afvist mig. Min mor gør også andre ting som jeg oplever som meget krænkende, bla at pege på min krop når jeg kommer ud af badet og sige, at jeg er grim. Hun tager tid på hvor lang tid jeg er i bad og går ind og afbryder vandet, hvis jeg er i bad mere end 3 min! Jeg kan ikke låse døren, hun har taget alle nøgler i huset! Og hun vil ikke betale mine menstruationsbind og hun vil ikke have, at jeg lægger mine bind i skraldespanden, så hun se dem ( selv om jeg ruller dem sammen når de er brugt). Jeg føler det nedbryder og stresser mig helt enormt. Hun siger jeg skal tabe mig, fordi det er grimt, at jeg har fået kvindelige former. Jeg har prøvet at sige noget i skolen, men blev afvist med besked om, at jeg ikke gik i Folkeskolen mere! Jeg er altid bange! Jeg føler mig krænket men min mor griner bare, også selv om jeg står og græder foran hende. Jeg tænker, om en helt normal og kærlig mor er sådan.

I må hjælpe mig! For jeg er så meget i tvivl, om de her ting er ok, når alle siger det er min opfattelse der er forkert!

Svar:

Kære dig.

Hvor er det godt, du skriver herind, for det lyder bestemt ikke rart, at du har det sådan.

Jeg vil starte med kort at svare dig på, om en "helt normal og kærlig mor er sådan" - nej. Det er hvert fald hverken kærligt eller normalt at nedgøre sin datter på den måde. Faktisk lyder det uacceptabelt.

Dernæst vil jeg understrege, at de ting du oplever IKKE er ok. Det er på ingen måde ok for nogen at behandle et menneske sådan eller at blive behandlet sådan. Det fortjener du ikke.

Jeg kan godt forstå, du føler, det stresser og nedbryder dig. Det lyder som nogle hårde og uacceptable ting, du bliver udsat for hjemme, hvilket jeg igen gerne vil understrege ikke er okay. Ud fra din beskrivelse lyder det som et (psykisk) usundt miljø for en ung pige at være i - faktisk et usundt miljø for en hver at være i. Det lyder som en bekymrende adfærd din mor udviser som forældre og det er ikke dig, der er forkert.

Det er ikke i orden, at din mor siger, du er grim og skal tabe dig, fordi du har fået kvindelige former og at det er grimt med kvindelige former. Det er helt naturligt for piger i din alder at have former - og hvad nu hvis du godt kan lide dine former? Det er skønt med former og det er kvindeligt. Hun skal ikke blande sig i eller pådutte dig en holdning om, at det er grimt med former.

Det lyder rigtig ærgerligt, at du bliver afvist, når du prøver at opsøge hjælp. Derfor er det også rigtig godt og sejt, at du ikke har opgivet, men i stedet skrevet herind, så du forhåbentlig kan få et svar med nogle muligheder til, hvad du kan gøre.

Noget jeg tænker, du kan gøre, som du har prøvet lidt af, er, at finde en person, du føler dig tryg ved. Det lyder til, at du har forsøgt ved din far, en træner og i skolen. Og jeg kan godt forstå, at det virker som om, det ikke er alvorligt, når dem du henvender dig til ikke tager dig alvorligt. Men det ER alvorligt. Og jeg håber, at du kunne have mod på og har en anden person i dit netværk, du kan gå til. Måske har du en veninde, hvis mor du kan gå til? Måske har du en nabo, du tænker, du kan komme til? Jeg tænker stadig, det kan være en mulighed, at du ser, om der er en i dit netværk, du kan gå til og støtte dig til - også senere hvis du har lyst til at opsøge videre hjælp.

Hvis ikke der er det, så kan du opsøge noget åben anonym rådgivning. Nu ved jeg ikke, hvilket by du bor i eller hvilken kommune du hører til, men de fleste (hvis ikke alle) kommuner har forskellige tilbud, som man kan benytte sig af anonymt. Jeg har her givet et eksempel på, hvad der findes i Aarhus. Hvis ikke du er fra Aarhus tænker jeg, at du sagtens kan ringe alligevel og enten få en snak, eller høre, hvor du kan ringe til i din kommune. Du kan også søge efter "Åben anonym rådgivning ___" og så din kommunes navn, så vil jeg tro, der også kommer muligheder op.

Ungekontakten Aarhus Kommune: 89 40 31 83 - Hos Ungekontakten er de vant til at snakke med unge om ting, der er svære i livet. Her kan tales om alt; der er intet, der er for stort eller småt og du vil blive taget seriøst. Du kan læse  mere om unge kontakten her.

Et andet sted, du kan ringe til og få en snak, hvis det er dét, du har brug for er Børnetelefonen: 116 111. Her sidder der rådgivere klar til at snakke med dig om dine udfordringer, og de vil hjælpe dig det bedste, de kan.

Hvis du synes, det kan virke for voldsomt at opsøge rådgivning som fx Ungekontakten eller at ringe til Børnetelefonen, så er du også altid velkommen i Cyberhus' 1-1 chat mandag og onsdag kl. 14-17, tirsdag og torsdag kl. 18-21. Her sidder der chatrådgivere klar til at skrive/chatte med dig om de tanker og følelser, du går rundt med og har brug for at lufte. Du er også velkommen, hvis du har spørgsmål. Chatrådgiverne kan også hjælpe dig, hvis du i forvejen eller i løbet af en chatsamtale får lyst til, at få hjælp til at kontakte et andet sted, hvor du måske kan få mere konkret hjælp til, hvad du kan gøre i din situation. Det er helt op til dig - der er altid plads til en snak, hvis det er dét, du har brug for.

Jeg håber, at du kan bruge svaret, og at du vil afprøve mulighederne.

De venligste hilsner

Kathrine

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål