Min mave slår knuder over ham...

brevkassespørgsmål

Min mave slår knuder over ham...

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Jeg har den her super gode ven, vi er ret tætte og han er ikke min type udseendet taget i betragtning, men syntes selvfølgelig han er super sød! Men her på det sidste så hver gang jeg har skrevet til ham og der er gået... 10 sekunder måske, så er jeg ved at slå mig selv ihjel med tanker om at jeg er for påtrængende og han ikke gider skrive lige nu osv, og når jeg har skrevet noget tænker jeg "Ej.. hvorfor gjorde jeg nu det, nu tror han sikkert jeg er.." og har lyst at begrave mig selv. Og normalt kan jeg have en besked liggende flere timer, men når jeg hører min mobil tjekker jeg den med det samme... Er bange for jeg er ved at få følelser for ham... men han er bare min alt for gode ven jeg ikke vil miste. Hvad gør man ved det...

Svar:

Hej med dig.

Puha. Jeg kan godt forstå, du er i tvivl og er forvirret over dine egne reaktioner. Det er aldrig helt let med venskaber mellem drenge og piger, for selvom sådan nogle venskaber er guld værd, er det aldrig nemt at holde følelserne helt ude af dem.

For det første tror jeg, det er vigtigt, at du husker på, at det er naturligt at tænke meget over tingene, når man er i kontakt med en, der betyder noget for en. Uanset om det er en ven, en flirt, en veninde eller et familiemedlem. Derfor er det helt normalt, at du indimellem tænker enormt meget over, hvad du skriver til ham, hvorfor han ikke svarer osv.
Når det så er sagt, så kommer disse tanker oftest, når man har mere på spil end bare venskab. Når der er lidt på spil, eller man gerne vil imponere/gøre et godt indtryk, kommer man nemlig nemt til at blive lidt usikker på, om de ting, man gør, er rigtige eller forkerte.

Jeg kan godt forstå, du er bange for at miste en god ven ved at få følelser for ham. Sådan noget er bare ikke altid til at styre. Nogen gange kan ens bedste ven, som man aldrig troede, man kunne falde for nemlig vise sig at være ham, man senere allerhelst vil være kærester med. Også selvom han ved første øjekast ikke er noget for en rent udseendemæssigt.

Jeg vil råde dig til at tage det stille og roligt og langsomt fornemme dig frem. Når du er tæt på ham, så læg mærke til de typiske tegn på, at du måske er vild med ham: kilder det i dig, når I kigger på hinanden, tænker du over, hvad du tager på, hvordan du sætter dit hår, inden du skal se ham, bliver dine håndflader lidt fugtige, og smiler du bare ved tanken om ham? Hvis du kan sige ja til sådan nogle ting, kan det godt være tegn på, at du har følelser for ham. Husk dog på, at disse følelser godt kan være nogen, som kun er der i en kort periode, og som altså forsvinder igen om noget tid. Vær derfor sikker i din sag, inden du måske fortæller ham om dine følelser.

Hvis du finder ud af, at du er vild med ham, og måske endda vælger at fortælle ham om det, så husk på, at det ikke nødvendigvis betyder, at jeres venskab skal slutte. Mange venner formår at tage en snak om sådanne situationer og finder ud af, hvordan de bedst komer videre derfra - måske som venner eller måske som kærester. Man kan ikke gøre for, hvem man får følelser for, og nogle gange skal man prøve at forfølge sine følelser, selvom det ikke altid virker som den mest fornuftige beslutning. Det kan også være, du finder ud af, at det blot er stærke vennefølelser, du har for ham.

Jeg synes måske, du skal prøve at snakke med nogen af dine veninder om situationen. Det kan være rart at fortælle om noget, der betyder noget for en til nogen, man holder af og samtidig høre dem, hvad de tænker om det hele. Hvem ved - måske har nogen af dem prøvet noget af det samme og har en god måde at tackle det på, som du kan lære af?

Jeg håber, du finder ud af det, og at du og din ven kan fortsætte som venner, måske som kærester eller i hvert fald bare have det dejligt med hinanden :-)

Kh. Matilde