min mand "ammer"??
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej. Det er sådan alt alt er lidt mærkeligt.  Jeg prøver bare at starte fra en ende af :) vil også lige sige at jeg er homoseksuel.  Så er det lidt lettere..
Her i fredags kom jeg hjem fra ridelejr og i bilen på vej hjem, fortalte min mand at han kunne amme? Det ervirkelig underligt da vi ikke har børn.. Da vi så var kommet hjem ville han lige vise mig at han kunne, og rigtig nok, så kom der lidt mælk... Han spurgte om jeg ville smage og jeg svarede ja. Det smagte virkelig dejligt og sødt! Jeg tror ikke jeg har smagt noget så godt før.
Nu er det bare det, at siden i fredags har jeg fået mælk fra ham... ikke bare at jeg får lidt at smage på, nej, jeg sidder direkte og sutter fra hans bryst som et spædbarn.. jeg føker mig tryg og beskyttet når jeg gør det, og jeg får lov til det når jeg har lyst... Min mor har aldrig ammet da hun ikke gad at have mig.. så jeg fik sutteflaske som lille. Og nu sidder jeg hos min mand.. men jeg skulle jo være vokset fra det for længst?  Jeg er 20 og han er 21... Og hvor sundt er det overhovedet at jeg gør det? Jeg vil næsten ikke have andet mad.
Det her skulle nok være skrevet under Sundhed og Sygdom.  Men jeg er på bryllupsrejse d. 12...
Hilsen Dennis

Svar:
Hej Dennis
Det lyder til at denne her problematik fylder en del for dig, og det forstår jeg godt. Jeg har to tanker som jeg gerne vil dele med dig, og som jeg håber kan få dig til at tænke over hvad næste skridt skal være.
For det første så er det ikke naturligt at mænd skal kunne producere mælk, da de ikke skal føde og amme børn. Det er sket i få tilfælde, men i de tilfælde har det oftest handlet om at manden havde hormonforstyrrelser. Så selvom det ikke er dig der har mælk i brystet, så synes jeg at du skal fortælle din kæreste at det er en god ide at få det tjekket ved lægen.
Når det er sagt, så handler det her måske ikke lige så meget om din kærestes mælk, som den tryghed du føler, når du er så tæt på ham. Det er meget almindeligt at føle sig tryg sammen med sin kæreste, men nogle gange kan man nærmest blive afhængig af denne tryghed. Du skriver selv, at din mor ikke ville have dig som barn og det får mig til at tænke på, om du måske mere generelt føler, at du ikke er tryg eller føler dig tæt på særlig mange menensker? Når man har det sådan, kan man godt, blive ekstra afhængig af sin kæreste. Jeg synes ikke det er sundt, hvis du bliver for afhængig af din kæreste eller at du skal sutte på hans bryst dagligt, da jeg tror det handler om noget helt andet. Jeg tror det ville være en god ide at du fandt ud af, hvad det i virkeligheden handlede om, så du kunne føle dig tryg, også når du ikke var helt tæt på din kæreste. Der er forskellige måder at finde ud af det på og lære at være tryg alene. Jeg synes du skal overveje at snakke med din læge, en psykolog eller et andet menneske du har tillid til, om det her. Hvis det er svært at få det sagt til din læge eller en psykolog, kan du overveje at skrive dine tanker ned, og aflevere det på skrift i stedet. På den måde har du god tid til at tænke over hvad du vil skrive og hvordan du vil forklare det, og så kan det være meget nemmere at starte samtalen omkrin det.
Jeg håber du kunne bruge mine tanker og at du snart finder ud af, hvordan du kan finde tryghed med dig selv, uden at skulle være tæt på din kæreste.
Venlig hilsen Marianne