Min lillesøster bliver "mobbet"
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus! Jeg er en smule i tvivl om jeg har sat mit problem det rigtige sted, men tænkte jeg ville prøve alligevel. Jeg skriver lidt på vegne af min lillesøster, på 10 år. (4. klasse) Det er nemlig sådan at hun bliver "mobbet" af en ny pige i klassen. Min søster har altid været ret "populær" forstået på den måde at alle har kunnet lide hende, og gerne ville være sammen med hende - så der er intet der. Hun har så fået en kæreste, som vi kalder A. Hendes bedsteveninde kalder vi L. Denne her nye pige kom rigtig tæt ind på min søster, og de blev rigtig gode veninder. Hun har bare et attitudeproblem, hende den nye pige i klassen. (Hun er førhen blevet mobbet, og har derfor flyttet skole et par gange, men også fordi hun ikke kan finde ud af at "falde ind" i klasserne") Men her de sidste tre uger er der opstået et ret så stort problem imellem min lillesøster og hende pigen. Jeg tror så at hende pigen her (E) gerne vil have min lillesøsters "rolle" - da hun prøver at tage min lillesøsters kæreste, hun hænger op af ham 24/7, og prøver hele tiden at få opmærksomhed fra ham. Hun har "truet" min lillesøsters bedsteveninde med at hvis de skulle være venner, så skulle min lillesøsters bedsteveninde, L ikke snakke med min lillesøster. Hvilket jo er komplet umuligt, for de to piger har været uadskillige siden de var 2 år. Hun snerrer af min lillesøster, hun bander og svovler, er ekstremt flabet, hun gør så min lillesøster ikke har spist sin madpakke i 14 dage! Min lillesøster bruger sine frikvarterer på at side på toilettet, fordi hun ikke vil komme op og skændes med hende pigen. Desværre er det sådan at lærene på deres skole er en smule ligeglade, og pigens forældre ved godt at hun har et attitudeproblem, men de ignorerer det bare lidt.. Min søster har overhovedet ikke lyst til at snakke med pigen, og det ved hun at læren vil have dem til, hvis hun siger det til dem. Hende pigen giver også min søster skylden for alting. Så hun føler at hun ikke kan mod argumentere hende. Jeg har det bare så dårligt på min lillesøsters vegne, og det gør mig så ked af det, at vide at sådan en lille irriterende tøs på 10 år, kan have så meget magt. Det er bare ikke i orden. Jeg kan derfor ikke bare sidde og gøre ingenting. P.S. Vores forældre ved det hele, og min mor har også tænkt sig at kontakte pigens mor, og så se om der sker noget. Det tror jeg bare ikke, da pigens forældre som sagt er en smule ligeglade.. Jeg ved godt at jeg ikke bør blande mig, da det er børnene og de voksnes sag osv. Men jeg er lige på grænsen til at jeg selv tager fat i pigen, og fortæller hende at hun skal lade min søster være i fred. Jeg kan jo selv se hvordan det tager på min søster, og hvordan det får hende ned - hvilket lige præcis er hvad hende pigen vil have. Hvordan kan jeg hjælpe min søster bedst muligt, udover bare at være der for hende? Og er der noget jeg kan gøre, selvom jeg ikke er med i sagen, som sådan? Kram en bekymrende storesøster.

Svar:
Kære bekymrede storesøster.
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det på din søsters vegne og gerne vil hjælpe hende. Det lyder til, at du er en rigtig god storesøster, som vil det bedste for din lillesøster og det er rigtig dejligt, at høre.
Det lyder ikke rart, at din søster bliver mobbet og det er selvfølgelig ikke i orden, at din søster skal sidde på toilettet i frikvarterene, for at undgå, at komme til at snakke med pigen. Eller at hun ikke får spist sin madpakke fordi det påvirker hende så meget. Børn i den alder kan desværre være utrolig hårde ved hinanden uden at de rigtig er klar over, hvordan det påvirker andre.
Det lyder til, at hende pigen der mobber din søster, har det rigtig svært og jeg tænker, at hun gerne vil prøve at passe ind, men at hun ikke helt ved hvad hun skal gøre og derfor handler som hun gør. Det er ikke i orden, at det skal gå ud over din lillesøster og jeg kan godt forstå, at du har lyst til selv, at gøre noget og snakke med pigen, men det tror jeg bare ville gøre situationen værre for din søster.
Du skriver at lærerne på skolen virker ligeglade og det lyder da ikke særlig godt. Jeg sidder og tænker på, at lærerne måske ikke ved hvor meget det påvirker din søster og det kan være derfor de kommer til, at virke ligeglade, men det tror jeg ikke de er. Da det er i skolen din søster bliver mobbet, syntes jeg, at det er vigtigt, at lærerne får at vide hvordan din søster har det, så de kan være med til at løse situationen.
Jeg kan godt forstå, at din søster ikke har lyst til, at snakke med pigen og derfor ikke har lyst til at fortælle det til læreren. Men jeg tror det bliver svært, at få løst problemet, hvis pigerne ikke får snakket sammen, og jeg tænker, at læreren netop kan være med til at løse situationen ved, at hjælpe pigerne med, at få snakket om det.
Du skriver også, at din mor ved det hele og overvejer, at tale med pigens forældre. Hvis situationen i skolen ikke bliver bedre, syntes jeg det ville være en god idé, hvis din mor snakkede med forældrene, så de sammen kunne finde en god løsning
Jeg syntes det er rigtig godt, at du skriver hertil, og at du er bekymret for hvordan din søster har det. Men jeg tænker også, at det ikke er dit ansvar, at finde en løsning. Det er de voksne som skal hjælpe din søster, så hun kan blive glad for, at gå i skole igen. Så derfor er det vigtigt, at lærerne får det at vide, så de kan gøre noget ved det. Eller at din mor tager en snak med pigens forældre, så de i fællesskab kan finde en løsning og få stoppet mobningen.
Jeg tror det bedste du kan gøre for din søster, er at være der for hende og støtte hende, for det er vigtigt, at din søster har nogen, at snakke med om det. Det lyder til, at du allerede gør det og det er rigtig flot af dig, bliv ved med det, så ved din søster, at hun ikke er alene og at du er der for hende.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at de voksne tager ansvar for situationen og får det løst, så din søster kan få det godt igen.
Mange hilsner
Majbritt