Min krop
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus, jeg skriver her ind til af to grunde. De har ikke rigtig noget med hinanden at gøre, men nu får i bare begge med det samme alligevel.
Nu til den første ting... Jeg er 14 år, og mine bryster har nok vokset i små 2-3 år. Jeg har lagt mærke til at det er som om at der er en slags plade/knude inde i hvert bryst, og jeg er rigtig bange for at det er noget der der galt. Så kan i/du sige mig, er det normalt at når brysterne stadig vokser at det så er en slags knude?
Nr 2 ting... Jeg har været blevet mobbet i 6 år af både lærer og elver, med forskellige ting. En af tingene var at jeg var fed(jeg har aldrig været fed, jeg har faktisk gerne været en LILLE smule undetvægtig) Men i hvertfald jeg begyndte ho at tro på det de allesammen sagde og tror stafig på det, selvom det snart er 2 år siden... jrg tror inderligt på at jeg skal tabe mig, og at jeg er tykkerw end mine veninder, selvom at alle andre kan se, at det er jeg ikke. Jeg vejer ca 58 kg og er ca 170, er det normalt vægt? Jeg vil selv meget gerne tabe mig 17 kg, men det vil hverken mine veninder, venner eller lærer have. ( Min mor ved det ikke, det er bare så i/du ikke tror at hun er ligeglad, hvis det altså er forkert) Jeg ved godt at jeg bare lyder son endnu en af de piger der bare vil have af vide yde er tynde, men sådan er det ikke, jeg tror at jeg er ved at blive psykisk syg. Håvdr meget i kan hjælpe.
Tak på forhånd, i plejer at give mig mange gode råd og hjælpe.

Svar:
Hej med dig!
Det gør slet ikke noget at de to ting ikke har noget med hinanden at gøre. Jeg vil prøve at besvare dem så godt jeg kan.
Jeg kan godt forstå du undrer dig over om det er normalt at det føles som en knude i dit bryst. Det er godt at du spørger nu du er i tvivl.Det er faktisk helt normalt at man kan mærke noget hårdt i brysterne i den tid hvor de vokser. De kan også godt blive ømme.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på dine bryster og at du mærker efter om alting mærkes som det plejer. Selvfølgelig skal man ikke gå rundt og bekymre sig hele tiden, men det kan være godt at være opmærksom på sin krop.
Hvis du synes det mærkes underligt så kan du evt. spørge din mor om hun vil mærke efter og sige hvad hun tænker. Det kan være rart at høre en andens mening. Din mor kan sikkert godt huske da hun fik bryster og hvordan det føltes. Uanset hvad så kan det være godt at snakke med sin mor om alle de ting der sker med ens krop og humør. Hvis ikke du synes du vil snakke med din mor, kan du også snakke med en veninde om det. Hun gennemgår jo det samme som dig.
Endelig kan du også tage et smut forbi lægen hvis du går og bekymrer dig meget om hvorfor du kan mærke en knude i dit bryst. Som sagt lyder det harmløst, men det kan være rart at få ens bekymringer afkræftet med sikkerhed.
Det gør mig ondt at høre, at du er blevet mobbet igennem så lang tid. Selvom det kan lyde underligt at man kan begynde at tro på hvad andre siger, selvom man inderst inde godt ved at de ikke har ret, så er det faktisk tit det som sker. Hvis man hører ting ofte nok og mange gange, så begynder man, at tro på dem. Man begynder at tvivle på om de måske kunne have ret. Det har de ikke!
Din vægt ligger i det normale område, men i den lave ende af det område. Det betyder, at du stadig vil være normalvægtig selvom du tager på, men at du kan risikere at blive undervægtig hvis du taber dig. Hvis du taber dig 17 kg så bliver du meget undervægtig og det er ekstremt farligt at blive så undervægtig.
Jeg håber meget at du lytter til dine veninder, din lærer og hvem der ellers fortæller dig at du ikke skal tabe dig. De har nemlig fuldstændig ret!
Jeg synes det er rigtig sejt at du har skrevet herind med din bekymring! Det viser mig at du tænker på dig selv og tager varer på dig selv. Det er rigtig vigtigt og sejt!
Det er rigtig godt, at du gør noget ved det inden det bliver endnu værre. Du er bare så sej!
Jeg tænker det kunne være rigtig godt hvis du kunne snakke med din mor om det. Du skriver at hun ikke ved hvordan du tænker og har det endnu, men det synes jeg kunne være rigtig godt hvis hun gjorde. Så kan I få en rigtig god samtale om det og hun kan hjælpe og støtte dig bedre end hun kan nu hvor hun ikke ved hvordan du har det. Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at skulle have en svær samtale og man kan være rigtig nervøs over hvordan man skal få det sagt. Men du har vist mig hvor modig du er ved at skrive herind og jeg er derfor slet ikke i tvivl om at du også kan snakke med din mor. Du kan evt. skrive et brev hvor du beskriver dine tanker og følelser. Det kan gøre det lettere hvis man har noget at støtte sig til. Hvis du så slet ikke kan få det sagt, så kan du give din mor brevet i stedet for at sige det højt.
Hvis du har brug for at snakke om dine tanker og følelser, men ikke vil eller kan snakke med dem omkring dig, så er du også altid velkommen her i chatten i Cyberhus! Der kan man snakke helt anonymt med en voksen rådgiver om alt hvad der rører sig i en. Du kan finde chatten her.
Du skriver ikke meget om det, at du er blevet mobbet udover det med vægten. Jeg har derfor ikke skrevet så meget om dette. Det betyder ikke, at jeg ikke synes det er rigtig vigtigt, at du får snakket med nogle om det. Det kan sætte sine spor at man er blevet mobbet og det er rigtig uretfærdigt at det er gået ud over dig! Du har fortjent at blive behandlet ordentligt. Du skal derfor også vide, at du kan bruge vores chat hvis du en dag får brug for at snakke om at du har været udsat for mobning.
Jeg vil slutte af med at fortælle dig at jeg håber alt det bedste for dig og at du har fortjent at få det bedre og blive glad for den du er, fordi du er god præcis som du er!
Jeg håber du kan bruge mine råd!
De venligste hilsner Astrid