Min klasse "mobber" min kæreste.

brevkassespørgsmål

Min klasse "mobber" min kæreste.

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej cyberhus :) mit problem som i nok kan læse ud fra titlen er at min klasse på en måde mobber min kærester Som gør i min parallelklasse. Den måde det forgår på er at hver gang han kommer over til mig så kommer mine klassekammerater med kommentaren: "Hej jonna" som er navnet på vores fælles matematiklærer, som mineklassekammerater af en eller anen grund syntes ligner min kæreste . Min kæreste har ikke sagt direkte at det går ham på men jeg er sikker på ikke syntes det er sjovt for ham venner sig om og går den kommentar kommer hvilket er rimelig træls for mig da vi i forvejen har svært ved at finde tid til hinanden da vi begge har travlt med lektier og jeg også har er job at passe. Der har også været kommentare til mig som fx: ah du dater jonna" og det syntes jeg heler ikke er sjovt på kogen måde. Mit spørgsmål er hvordan jeg bedst for det stoppet hurtigst muligt uden at jeg skal til at blive uvenner med mine klassekammerater for vi er lige begyndt i 1.g og skal være sammen de beste 3 år og jeg har det enlig godt med dem lige på nær dette problem, så jeg ønsker ikke at det skal ødelægge det gode venskab jeg har med dAA På forhånd tak Hilsen den fortvivlede gum pige :)

Svar:

Kære gym-pige

Det er en irriterende situation du sidder i, og jeg kan sagtens forstå, at du synes det er træls. Det er selvfølgeligt vigtigt, at din start på gymnasiet bliver så god som muligt, og jeg vil gøre mit bedste for at komme med nogle råd til dig og din kæreste. Jeg vil dog først skrive nogle tanker ned, som jeg får mig i forbindelse med dit brev. Det håber jeg er i orden for dig.

At starte i gymnasiet i 1g kan være en kæmpe omvæltning fra det at gå i folkeskolen, og jeg tror, at det er meget normalt, at de fleste i begyndelsen er en smule nervøse. Dette kan komme til udtryk ved blandt andet at skulle vise sig overfor de andre, for på den måde at opnå accept eller bekræftelse. At spille sjov, klog, sexet eller smuk kan derfor let være et tegn på usikkerhed og et forsøg fra personen på at føle sig god nok. Derfor kan det nemt opstå små drillerier i forbindelse med studiestart, ikke fordi elerverne ikke kan lide hinanden, eller fordi de vil være grimme overfor hinanden, men simpelthen på grund af nervøsitet. Måske dette er grunden til jeres situation. En anden forklaring kan være, at drillerierne giver en følelse for sammenhold. Når man er flere om at grine om det samme på samme tid, opstår der nemlig en form for fællesskab, og på den måde kan den nye klasse sammen føle tryghed og velvære. Det ærgelige og forkerte ved situationen er bare, at det sker på bekostning af dig og din kæreste, og det er ikke i orden.

Hvis vi tager udgangspunkt i ovenstående, så tror jeg med tiden helt af sig selv, at drillerierne hører op. Efterhånden som tiden går vil dine klassekammerater formentlig slappe mere af i hinandens selskab, og så vil de ikke have brug for at drille jer mere. Hvis du vil gøre noget ved problemet er mit bedste foreslag til dig, at du selv får sagt fra over for din klasse. Dette kan du gøre på en stille og rolig måde med et glimt i øjet og gennem ironi. På den måde er risikoen for at dine venner bliver sure meget lille. Et eksempel kan være " Det bliver simpelthen bare ved med at være sjovt, det i siger der, selv efter et halvt år". Eller du kan sige det på en mere direkte men pæn måde "At nu er det egntligt ikke så sjovt længere". En anden ide kan være, at du og din kæreste mødes et andet sted end i klassen, så som i kantinen eller udenfor.

Jeg håber, at du og din kæreste får nogle fantastiske år på gymnasiet, og at du kan bruge nogle af mine tanker og råd til noget konstruktivt.

Held og lykke fra Malene