Min højde

brevkassespørgsmål

Min højde

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 8 år 2 måneder siden

hej!

jeg er en pige på 13 år og jeg er meget ked af min højde! jeg er 170 cm høj, og jeg er mellem 15-5 cm

højere end alle mine venner.. Jeg fik min menstruation da jeg var 11 og er vokset cirka 2 cm siden. Bliver

jeg højere?  Og hvornår vil mine venner cirka blive ligeså høje som mig??

Svar:

Hej

Når man får sin menstruation kan man vokse op til 8 cm derefter. Men det betyder ikke at du nødvendigvis kommer til det. Du kan prøve at sammenligne det med din forældres højde. Piger blive ofte ca samme højde som deres mor. Hvis så faren er markant højere kan det være at pigen også bliver en smule højere end moren. Det kan være svært at svare med sikkerhed på om du bliver højere, men jeg kan sige dig, at de fleste kvinder har den højde som du har nu, men de fleste ønsker faktisk at blive højere. En foretrukken højde blandt kvinder er ofte mellem 174 og 178 cm. Og det har nok noget at gøre med at det idealbillede vi har af kvinder sådan set ud fra samfundsperspektiv (fra reklamer/film osv.) ofte er af høje kvinder. Så hvis du tænker på dig selv som voksen, kan du kun glæde dig over, at have den højde du har nu og måske endda være så heldig at bive lidt højere.

Men lige nu kan jeg forstå det føles lidt ærgerligt at være den højeste blandt dine venner og du vil gerne vide om dine venner ikke snart også blive lige så høje. Det bliver de formentlig inden for de næste par år, men det er ikke sikkert, at du så ikke stadig ligger i den høje ende i klassen. Men måske det til den tid ikke betyder så meget og måske du faktisk kommer til, at være glad for din højde :-)

Piger der er meget høje har ofte tendens til at bukke ryg og nakke lidt for at syne lavere. Det kan være en skidt vane og kan komme til at betyde kroniske rygsmerter resten af livet (og det kan påvirke din barms position) så det er en god ide, at være obs. på det. Det er nemlig en vane der kan vær meget svært, faktisk nærmest umulig at komme af med igen. Og indtil videre virker det til, at du er på vej, at blive en høj smuk kvinde :-)

Gode tanker herfra

/Mette

MetteRs billede
Mette har svaret på dette spørgsmål