Min eks
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus.
jeg er helt ude af den. fra 4 år siden havde jeg en kæreste som gik i min klasse, og det gør jeg sådan set stadigvæk. problemet er at jeg er totalt forelsket i hende, men hun er ikke forelsket i mig. vi er meget gode venner. men hun er HELE tiden sammen med andre drenge, og jeg får det dårligt og jeg bliver ked af det hver dag jeg ser hende sammen med andre. Hvad skal jeg gøre i den situation ?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt følge dig i, at det er en svær situation at stå i.
Når man har haft en kæreste, man har været glad for, kan hun være meget svær at slippe. For nogen ekskærester fungerer det godt at være gode venner, mens det for andre kan være rigtig hårdt. At være venner med sin ekskæreste kan nemlig bringe mange følelser op i en, og man kommer nemt til at drømme sig tilbage til dengang, man var kærester.
Jeg kan godt forstå, at du får det dårligt og bliver ked af det, når du ser din ekskæreste i skolen og ved, at hun tit er sammen med andre drenge. Man kan nemt blive meget jaloux, når man er forelsket i en pige, som ikke er forelsket i en selv. At opleve jalousi er en helt naturlig følelse, som er helt normal, og som opstår for mange, når de ser deres gamle kærester med nye drenge. Følelsen af jalousi kommer, fordi du holder meget af pigen og gerne vil have hende for dig selv, og den kan være ubehagelig at opleve - især når du ved, hun ikke er forelsket i dig.
Jeg forstår godt, du synes det er svært at finde ud af, hvad du kan gøre. Det kan være svært at slippe helt af med jalousien, men jeg har nogle forslag til, hvad du kan gøre for bedre at kunne holde ud at se hende sammen med andre drenge.
For det første tænker jeg, det er vigtigt, at du gør lidt det samme, som din ekskæreste gør: altså at bruge tid med andre piger. Ved at begynde at snakke og lave ting med andre piger kan det være, du får øjnene op for, at der findes mange søde piger udover din ekskæreste. At være sammen med andre piger kan også fjerne dit fokus fra, at din ekskæreste er sammen med andre. Hvis du synes, det er svært at begynde at snakke mere med de andre piger, kan du måske gøre det sammen med en af dine venner. Hvis I sammen tager kontakt til pigerne, kan det måske være lettere og måske endda rigtig sjovt og hyggeligt.
For det andet kan det være en mulighed at prøve at sætte dig med en kuglepen og et stykke papir og skrive ned, hvorfor du bliver ked af det og får det dårligt, når hun er sammen med andre. Mange finder ud af, at der ikke er så mange grunde til at blive ked af det ved at skrive det ned. På samme tid kan du også skrive ned, hvorfor du ikke har grund til at blive ked af det og få det dårligt. Det kan være, du finder frem til, at du har mange andre sjove ting at tænke på, at du hellere vil se en god film, være sammen med venner eller dyrke motion end at bruge din tid på at være ked af det. Måske kan skriveøvelsen gøre dig mere lettet og glad.
Som den tredje ting tænker jeg, at du kan tænke over, om det er en god idé, at du bliver ved med at være meget gode venner med hende. Du kan måske snakke med dine venner eller med en rar voksen om, hvorfor I stadig er venner, og om du egentlig helst vil være fri for det. Som jeg skrev i starten kan det nemlig være rigtig hårdt at være venner med sin ekskæreste, når man stadig har følelser for hende, og det kan derfor nogen gange være lettere at beslutte sig for, at man ikke skal lave venneting sammen mere.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du snart får det bedre ved at se din ekskæreste sammen med andre. Husk på, at der er masser af søde piger derude, som måske også har lyst til at lære dig at kende.
Vh. Matilde