Min bedste veninde
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg er en forog je har kysset men er i tvlv om det vil ødelægge vores venskab. Skal jeg kysse hende igen eller bare lade som intet?

Svar:
Hej med dig.
Som jeg forstår dit spørgsmål, så har du kysset med din bedsteveninde, men er i tvivl om det vil ødelægge jeres venskab, og du er i tvivl om, du skal kysse hende igen, eller lade som ingenting.
Når man har en god veninde, så er det faktisk meget naturligt, at der på et tidspunkt kan opstå nogle følelser, eller man kan blive tiltrukket af den anden person, og man kan også godt komme til at kysse med hinanden. Men når der kommer følelser ind i et venskab, så kan det godt påvirke det, og særligt hvis det ikke går begge veje. Så derfor tænker jeg, at du må prøve at finde ud af, om du har følelser for din veninde og om du faktisk har lyst til at kysse hende igen. Hvis du har følelser for hende og er tiltrukket af hende, så tror jeg at du må overveje, hvad du har lyst til at der skal ske mellem jer, altså om du gerne vil være kæreste med hende. Og her kan det være godt at overveje, hvad konsekvenserne vil være for jeres venskab, hvis du vælger at følge dine følelser for hende, for der er en sandsynlighed for, at jeres venskab ikke vil blive det samme. Men på den anden side vil der også være en mulighed for, at I kunne få et forhold. Hvis du har lyst til at følge dine følelser, så vil det nok være en god idé at finde ud af, hvad hendes følelser er for dig. Du kan prøve at snakke med hende om, hvad hun synes om kysset. Hvis det er lidt svært at spørge hende, så kan du også skrive en besked til hende, hvor I kan snakke om det.
Hvis du ikke har romantiske følelser for hende, så tænker jeg at du skal prøve at lade være med at kysse hende. Du kan eventuelt snakke med hende om, det der er sket, og høre hvad hun tænker, så du er sikker på, at I er enige om, at der ikke skal ske mere. På den måde kan I undgå at der sker for meget med jeres venskab.
Så mit bedste råd er altså, at du må overveje, hvad dine følelser er for hende, og hvad du kunne tænke dig, der skal ske med jer i fremtiden. Det er en rigtig god ide at mærke efter din mavefornemmelse, fx får du sommerfugle i maven når du tænker på hende, og bliver glad ved tanken om hende? For så kan det være et tegn på, at du er meget glad for hende. Men hvis du er mere bekymret for jeres venskab, så er det nok en god idé at undgå at kysse mere med hende. Jeg kan desuden anbefale dig at klikke forbi mitassist.dk, hvor du kan spørge andre drenge til råds - det kan være at der er nogle andre, der har prøvet at være i din situation, og har nogle gode råd.
Mange hilsner
Pernille