Mim stemme knækker
brevkassespørgsmål af
Helst anonym
15 år
Hej. Hvergang jeg udtaler et ord - eller en sætning - knækker min stemme, så det kommer til at lyde helt forkert. Har døjet med det i ca. 3 uger. Er det tegn på, at min stemme er ved at gå i overgang, eller er det noget helt andet? Er dog sent henne i puperteten.
Håber jeg kan få en afklaring. :)

Svar:
Hej med dig
Ja, er det hurtigste og mest enkle svar :)
Ud fra det du fortæller lyder det helt sikkert som om din stemme er ved at gå i overgang. Det er meget almindeligt at stemmen går i overgang i 14-15 års alderen, men nogle oplever faktisk at det sker senere endnu.
Det er ikke til at sige noget præcist om hvor lang tid det varer. 3 uger er ikke meget, så du skal nok regne med at det kommer til at tage lidt tid endnu. Overgang i stemmen følger resten af kroppens udvikling, så det kan altså godt tage nogle måneder før din stemme ikke længere knækker.
Det korte af det lange er at det du oplever er fuldstændig normalt. Giv stemmen lidt tid, så falder den på plads, som den skal :)
Gode hilsner
Elisa