Uretfærdigt
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg føler lidt at jeg får mere skæld ud end min lillebror på 9. Jeg bliver hele tiden ked af det. Jeg har et godt forhold til min mor og far, men jeg ved ikke hvad der er gået galt. Men jeg bliver tit ked af det og kommer til at svare dem igen, og sådan, det er rigtig træls, men hvordan kan jeg undgå det?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå du bliver ked af det, når du føler du får mere skæld ud end din lillebror. Det er aldrig særlig sjovt at få skæld ud.
Når du har et godt forhold til dine forældre, så har jeg også lidt svært ved at sige, hvad der går galt. Jeg tænker om det er nogle bestemte ting du får skæld ud over?  Når man er teenager, så er der mange som bliver lidt mere irriterede på deres forældre og begynder at svare dem igen. Hvis det er sådan derhjemme, så kan det godt være derfor, at du får mere skæld ud, fordi dine forældre bliver sure over at du svarer dem igen. Så måske kan det være derfor at de skælder mere ud på dig end din lillebror?
Når du mærker at du bliver ked af det over det, så synes jeg du skal prøve at tage en snak med dine forældre om det. Jeg synes du skal fortælle at du faktisk bliver ked af det. Jeg synes det er bedst hvis du prøver, at snakke med dem en dag, hvor du ikke har fået skæld ud. Så kan I stille og roligt tage en snak omkring hvordan du har det. Når man er midt i et skænderi, kan det godt være svært at snakke ordentligt om tingene.
Så jeg håber ud har mod på at få snakket med dine forældre om det. Det er heller ikke sikkert at dine forældre ved at du faktisk bliver ked af det. Forældre kan ikke se hvad man tænker, derfor er man nød til at fortælle dem det, hvis de skal have en chance for at rette op på det. Jeg tror helt sikkert dine forældre vil tænke mere over det, hvis de ved du bliver ked af det, når du får skæld ud.
De bedste hilsner Sine