Menustration?
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej ;-) jeg har haft udflåd i cirka 5-7 måneder... Er begyndt at udvikle bryster og har får cirka en måned siden fået hår "mellem mine ben" men har ikke fået hår under armene indu... FÅR JEG SNART MIN MENSES? OG HVORNÅR CIRKA?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du går og tænker over hvornår mon du får din menstruation. Det er nemlig helt almindeligt at man i din alder begynder at tænke over det her med kroppen og hvad der sker af nye ting. På en måde kan man både glæde sig til menstruation og måske også frygte det lidt, fordi man ikke helt ved hvad det er for noget.
Det lyder til at din krop er godt i gang med at udvikle sig og at der sker en helt masse lige nu. Det er svært at sige helt præcis hvornår du får din menstruation fordi det kommer meget an på hvem man er. Men jeg kan sige dig at langt de fleste piger får det når de er mellem 10 og 14 år.  Jeg synes at du skal overveje at snakke med din mor om det og måske spørge hende om hvor gammel hun var da hun fik sin første menstruation. Det er nemlig ofte sådan at man får det på cirka samme tidspunkt.
Jeg har fundet et link til dig på Sexlinien som handler om den første menstruation. Du kan læse med HER.
Jeg håber du har fået lidt ro og kan finde lidt tålmodighed frem i forhold til hvornår din første menstruation kommer. Lige pludselig er den der og så har du den indtil du er op i 60'erne.
Venlig hilsen Marianne