mensturation

brevkassespørgsmål

mensturation

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 9 år 6 måneder siden

hej brevkasse, håber at i kan hjælpe mig.

jeg troer at jeg har fået mensturation men jeg er næsten ikke udviklet og

en anden fra min klasse har også fået det og hun er meget udviklet så jeg

spurgte en tredje fra min klasse og hun sagde at jeg umuligt kunne have fået det

fordi at jeg kke er så udviklet så kan i ikke lige hjælpe mig med at finde ud af

om

1) det er for tidligt at få det

2) om man skal være udviklet for at få det

3) om man får det i den samme alder som ens søskene

Svar:

Hej med dig.

Det er fint, du skriver herind med dit spørgsmål, efter du er blevet lidt forvirret omkring det med menstruation.

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan det kan være, du tror, du har fået din menstruation? Er det fordi, du har blødt lidt? Hvis du har blødt lidt, kan det sagtens være tegn på menstruation - også selvom blodet ikke har haft den almindelige, røde farve, vi er vant til. De første par gange, man har menstruation, vil det nemlig ofte være lidt mere brunligt. Det kan også være, du har hørt, at en rigtig menstruation varer en uge, kommer en gang om måneden osv. Husk på, at dette blot er retningslinjer, og at der kan være stor forskel på hvor meget og hvor længe, man bløder. Derfor kan det godt være, du har haft din menstruation, selvom du kun har blødt en enkelt dag og meget lidt.

Jeg vil nu også tage dine spørgsmål et efter et:

1) Det er ikke for tidligt at få det. Det er normalt at få menstruation i alderen mellem 10-14 år.

2) Man skal ikke være udviklet for at få det.

3) Mange får menstruation på ca. samme tidspunkt som deres mor og søstre, men det er kun en rettesnor og altså ingen garanti.

Jeg ved ikke, om du har snakket med din mor omkring, at du måske har fået menstruation, men jeg tænker, det kan være en god idé. Fortæl hende, hvad du har oplevet og hør hende, om det kan være tegn på første menstruation. Hvis det er det, kan I også sammen finde ud af at købe enten bind eller tamponer til dig, så du ikke bløder i dine trusser.
Du kan også læse mere om menstruation på denne gode side, som måske giver svar på dine spørgsmål.

Kh. Matilde