Menstruation og lejrtur
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej, jeg er en pige på 12 år.
Jeg har lige fået min menstruation.Det er rigtigt træls.Her efter sommerferien skal vi på lejrskole, og det er ikke sikkert at min menstruation er stoppet helt før vi skal afsted. Er der noget man kan gøre, for at den stopper hurtigere?Jeg kan slet ikke overskue at skulle tage på lejrskole, med menstruation. Især ikke når jeg også har hjemve.Jeg håber at i når at svarer inden, og jeg håber at jeg kan stoppe den hurtigere.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at det er rigtig irriterende at du skal have menstruation når du skal på lejrskole. Ofte er menstruation aldrig behageligt, og den plejer ofte at komme på ubelejlige tidspunkter.
Der er desværre ikke meget du kan gøre, for at den stopper hurtigere. Jeg kan råde dig til, at have godt med bind eller tamponer med, så du ikke skal tænke på om du bløder igennem. Det kan nemlig være rigtig træls hele tiden at gå og spekulere på det, og det kan være svært at nyde det man laver. Hvis du døjer meget med menstruationssmerter, så kan det også være en idé at tage et par panodiler eller ipren med, for at mindske smerten.
Jeg kan godt forstå, at du ikke kan overskue at skulle tage afsted, og det må også være svært, når du også har hjemve. Måske har du en veninde, som også skal med, som du kan snakke med det om? De fleste piger har nok prøvet, at deres menstruation faldt oveni nogle andre planer, og så er det altid rart at snakke med andre, som godt kan forstå hvordan man har det.
Det er meget naturligt at have hjemve, det er du ikke den eneste der har oplevet. For nogen kan det være rart at have en mobil med, så man kan ringe hjem, mens andre glemmer faktisk hurtigt deres hjemve, fordi der som regel sker meget på en lejrtur og man er sammen med andre hele tiden. Det kan dog være en idé at fortælle til en voksen på lejrturen, at du har hjemve, så de er klar over det, hvis du bliver lidt ked af det, og så du har mulighed for, at komme til dem og snakke.
Jeg håber at du får en god lejrtur på trods af din menstruation.
De bedste hilsner Pernille