Menstruation hjælp!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. Jeg er lidt forvirret. Jeg ved ikke om jeg har fået min menstruation endnu. jeg har talt dagende og der er gået over en måned siden den første gang, og jeg har ikke fået det endnu! kan er være en chanche for at jeg overhovedet ikke har fået menstration endnu, og hvis jeg har.. Så var jeg ca 159 og 12 år tror jeg, da jeg fik det.. Vokser jeg mere? For jeg er helt bange for at jeg har fået det og jeg ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre hvis jeg har det.
Håber at det var den rigige brevkasse
anonyme mig

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at det forvirrer dig lidt. Menstruation kører ikke altid helt regelmæssigt - og specielt ikke i starten.
Jeg synes, det lyder som om, du skal give det lidt tid og lade din krop finde sin rytme. Ikke to menstruationscyklusser er ens, og nogen får meget menstruation, andre har det kun en dag, nogen kan aldrig rigtig regne med tidspunktet osv. Alle ting er helt normale. Det bedste, man kan gøre for at få en regelmæssig menstruation, er at slappe af i tankerne og forsøge ikke at tænke for meget over det. På den måde slapper man nemlig også af i sin krop og giver den ro til at finde sin måde at udvikle sig på.
Det kan sagtens være, du vokser mere. Nogen piger vokser helt frem til, de er 17 år, mens andre stopper med at vokse langt tidligere i fx 13-årsalderen. Man kan aldrig vide, om man vil vokse mere, men man kan høre sin mor om, hvornår hun stoppede med at vokse og derigennem få en idé om, hvor meget man selv vokser. Tit følges mor og datter nemlig ad ift. kropslig udvikling, så du kan måske endda også høre din mor om, hvornår hendes krop reagerede, da hun startede med at få menstruation.
Kh. Matilde