For meget fravær

brevkassespørgsmål

For meget fravær

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej CB, jeg har lige pt meget fravær i skolen. Jeg går i 9 klasse og har meget svært ved at komme i skole pga af træthed og nogle dårlige lærer. jeg har bare tænkt over om det vil skade mit potentiale til at blive egnet, jeg vil gerne gå på htx når jeg er færdig med 9. har hørt at 10 klasse er spild af tid.

Svar:

Hej med dig.

Jeg ved, at du er langt fra den eneste, som føler sig umotiveret til at komme i skole pga. dårlige lærere. Når man ovenikøbet er træt, bliver det sværere. Det er også helt normalt, at man i din alder, er meget træt fordi man er i puberteten. Det er godt du skriver hertil, når du er i tvivl om dit fravær kan skade dit potentiale til at blive optaget på HTX.

Når du skal sende en ansøgning til HTX, får de en liste over dine karakterer. Er der nogle fag du ikke består til din eksamen til sommer, skal man typisk til en optagelsesprøve på HTX, hvor man viser, at man godt kan faget alligevel. Så når du udebliver fra undervisningen en stor del af tiden, vil det helt sikkert kunne ses på de resultater du får til din eksamen - og skader derfor dit potentiale til at blive optaget på HTX. Derfor har jeg tænkt på nogle ting du kan gøre, for at blive mere motiveret til at gå i skole:

Du kan aldrig ændre på lærerne som personer, men du kan komme med ideer til at forbedre undervisningen. Har du tænkt over, hvorfor du synes de er dårligere lærere? Det kunne måske være en ide, at din klasse sammen med jeres klasselærer, fik skrevet nogle ideer ned til, hvordan I synes undervisningen kunne forbedres. Hvis du synes, at undervisningen er lærerig og god, får du måske mere lyst til at komme og være med.

Du nævner også, at du føler dig træt. Du er en ung fyr, som er under en stor udvikling - nemlig puberteten. Her får kroppen brug for meget ekstra søvn, og det er vigtigt at man lytter til kroppen. Går du måske for sent i seng om aftenen? Selvom det er surt at skulle tidligt i seng, så prøv at gå i seng, så du kan sove omkring 8-9 timer. Så kan det være, at du er mere veludhvilet og klar til at tage i skole om morgenen. Her i vinterperioden har mange også en tendens til at være ekstra trætte, fordi der næsten intet sollys er. Derfor er det en god ide at få en masse vitaminer og mineraler ved at spise en masse sunde sager - grøntsager, frugt og magert kød. Indtager man meget sukker, bliver man også nemmere meget træt og uoplagt.

Jeg synes, at det er sejt af dig, at du godt selv kan se, at det ikke er helt godt, at du har så meget fravær. Nogle gange skal man bare sige til sig selv "nu må jeg tage mig sammen, og gå i skole."  Det handler derfor også lidt om selvkontrol. Husk på, at det er dit sidste år på skolen. Så giv den gas de sidste par måneder - der er ikke længe til at eksamensræset går i gang. Når det er ovre kan du frit vælge, hvad du vil med dit liv herefter. Så selvom det kan være hårdt, så synes jeg, du skal kæmpe dig igennem det sidste halve år af 9. klasse. Du lyder som en person, der gerne vil noget med dit liv i fremtiden, og din fremtid afhænger af, at du kommer i skole og lærer noget, så du får en god oplevelse med dine eksaminer.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du får mere lyst til at tage i skole resten af skoleåret. Held og lykke med det hele.

Venlig hilsen Mette