Mega bange for bolde.
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. Jeg er vildt bange for store bolde som Basketbolde, Volleybolde, fodbolde osv. Det er et stort problem
når jeg går på en idrætskole. Det er vildt pinligt. Er bange for at få den i hovedet, maven, eller bare ansigtet. Jeg kan sagtens omgås dem, og lave øvelser med dem. Jeg er bare ikke vild med at spille med dem, og når folk kaster dem højt op eller skyder dem hen i mod mig. Det er virkelig hårdt. Ingen andre har det på samme måde. Har sagt det til mine veninder men de griner bare ad mig. Håber at I kan hjælpe.

Svar:
Hej med dig
Det er ikke særlig rart når der er noget man er meget bange for, men som man alligevel hele tiden skal tænke over. Jeg synes det er flot at du har snakket med dine veninder om det, men jeg kan godt forstå at du synes det er lidt irriterende at de griner af dig. Det lyder til at de ikke forstår at du er meget bange for dem og derfor måske ikke ved hvordan de skal reagere når du siger det.
Det er godt at høre at du sagtens kan omgås bolde, men mest bliver bange for dem når de bliver kast højt eller mod dig. Selvom du skriver at ingen har det på samme måde, så tænker jeg nu alligevel at der er mange der ikke har lyst til at få en bold i hovedet og derfor er lidt utrygge omkring dem. Det er meget almindeligt at der er noget som man er bange for eller usikker på. Nogle gange skifter det hvad det er og nogle gange går det over igen. Der er altså ikke noget unaturligt ved det, selvom jeg godt ved at det kan være hårdt.
Jeg kan ikke helt fornemme om du har prøvet at snakke med dine idrætslærere om det? Jeg er nemlig sikker på at de før har oplevet nogle der var lidt bange for bolde og derfor ved hvad man kan gøre. Det kan være at du skal øve dig i at der bliver kastet bolde til dig lige så stille eller måske kan I lave en aftale om at du laver noget andet når der skal kastes med bolde. Jeg tror det ville være godt for dig at prøve at fortælle dine lærere om det, så du ikke skal gå og føle at det er forkert at have det sådan, for det er det bestemt ikke.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen Marianne