Manipulerende venner
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg er en pige på 15 år, som bliver mobbet. Siden sidste skoleår hvor der kom en ny pige i klassen, har jeg været mobbet. Det er en lille klasse, hvor der gik 4 drenge og mig og en anden pige. Vi var blevet bedste veninder. Men da den nye pige startede, ville min bedste veninde ikke være sammen med mig mere, men kun sammen med den nye. Jeg prøvede på, at vise at hun ikke skulle sætte mig i bås. Men uanset hvor meget jeg prøvede, blev det bare værre og værre. De begyndte at skrive sms'er til mig, hvor der stod: "Du er en fucking idiot!", eller "gør mig en tjeneste, og skyd dig selv i hovedet", og "Der er ingen der kan li' dig. Du har ingen venner, og Jeg har spurgt alle i klassen, om hvad de syntes om dig, og de syntes du er grim, og mærkelig". Min mor kontaktede læreren, og de sagde at de skulle stoppe. Men i stedet for, kastede de ting i hovedet på mig, da vi kørte hjem i skolebussen. Da jeg kom hjem, ringede min mor til min lærer, som kun bad dem om at stoppe, men gjorde ikke noget. Jeg har tit overhørt dem bagtale mig, hvor de sagde at de havde lyst til at få deres fædre til ar banke mig, og at de ønskede, at jeg aldrig var blevet født. Jeg er begyndt at blive kaldt: "misfoster", "monster", "idiot" og "fjols". Hvis en af pigerne ikke kom i skole, ville den pige, der var i skole pludselig gerne tale med mig. Og hver gang troede jeg, at det nok skulle blive okay igen. Men hver gang blev jeg skuffet. fordi dagen efter var jeg hadet igen. I november ville de så gerne snakke med mig, og det holdt indtil mandag, hvor jeg ikke har været i skole. Det samme tirsdag og idag. Nu har de begge slettet mig som ven på facebook(som de altid gør når jeg ikke kommer i skole) og jeg er virkelig ved at få spat af det. Hvad skal jeg dog gøre?

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig flot at du skriver til brevkassen og prøver at beskrive hvordan det er for dig, at gå i sådan en klasse. Det lyder ikke til at være rart for dig at gå i klasse med de her piger, når de snakker sådan til og om dig. Jeg vil gerne fortælle dig at det ikke er ok og at det bestemt er noget der skal stoppes.
Når nogle mobber andre, er det ofte fordi de selv ikke har det godt. Det kan være de har det svært derhjemme, har svært ved skoleting eller noget helt tredje. Men selvom de her piger måske ikke har det godt, og har brug for at afreagere, skal det ikke gå ud over dig.
Jeg synes det er rigtig godt, at du snakker med din mor om hvordan det er i skolen. Det er også godt at din mor har ringet og snakket med din lærer, selvom hun desværre ikke gjorde noget. Jeg synes du skal få dine forældre til at kontakte skolelederen, så han/hun kan snakke med din klasselærer om at gøre noget så det kan stoppe. Det er nemlig en skoleleders job at sørge for at din klasse og du har det godt, og ikke bliver mobbet.
En anden mulighed er at kontakte din AKT-lærer. Sådan en findes der på de fleste skoler og er en person der skal hjælpe skolen, klasserne og eleverne til at have det godt når de er der. Du kan enten få dine forældre til at finde ud af om der er sådan en lærer på din skole eller spørge din klasselærer om hun ved det.
Til sidst vil jeg sige, at de her piger ikke virker som nogle man har lyst til at være veninder med, når de kan finde på at vende dig ryggen og sige de her ting om dig. Jeg synes du skal beslutte dig for ikke at bruge mere tid på at prøve at blive veninder med dem og simpelthen bare ignorere dem, også når de er i skole selv. Hvis de kommer hen til dig, så bare gå væk fra dem, lad være med at snakke med dem, og hvis de skriver til dig igen, skal du ikke svare, men gemme beskederne, så du har bevis for hvad de skriver til dig.
Det er svært at blive mobbet og slet ikke fair, derfor er det rigtig vigtigt at der bliver gjort noget for at det stopper. Prøv om du kan finde lidt mod frem til at snakke med din mor om det igen og få hendes hjælp.
Jeg håber du kan bruge mit svar, så du snart kan få det godt igen i din skoletid.
Mange venlige hilsener fra Marianne