Mandebryster
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus, jeg er en dreng på 14 år.
Jeg har i 1-2 måneder fået meget store bryster. Og det er jeg rigtig ked af. Jeg har tabt mig da jeg sidste år var 161 cm og vejede 60 kilo. Nu er jeg 170 og vejer 60 kilo. Men efter jeg har tabt mig, er brysterne begyndt at komme. Jeg tør ikke sige det til mine forældre for jeg er rigtig flov. Og til idræt finder jeg altid en undskyldning for ikke at gå i bad, for jeg tør ikke at min klasse skal se mine bryster. PS: Har altid haft lidt bryster da jeg var yngre, pga lidt overvægt, men efter jeg har tabt mig er brysterne bare blevet større.
Hilsen den ulykkelige dreng.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af at du er begyndt at få bryster. Det må være rigtig frustrerende for dig og at du føler, at du skal skjule det. Men faktisk er det ikke helt unormalt for drenge at udvikle bryster. Et stort antal drenge vil faktisk opleve at brysterne vokser i teenageårene, men det vil ofte stoppe igen efter et års tid. Du skriver, at du har været lidt overvægtig, så dine bryster kan også skyldes en hormonel ubalance grundet din overvægt. Men jeg vil faktisk anbefale dig, at tage til lægen, så han eller hun kan vurdere, hvad det skyldes og om der er noget du kan gøre ved det. For nogen forsvinder de med motion og med tiden, mens andre ender med at få opereret det væk. Men det vil en læge vurdere. Du kan godt tage selv afsted til lægen, hvis du ikke har det godt med at dine forældre er med. Det kræver blot, at du selv laver en aftale og at du har dit sygesikringsbevis. Men jeg synes at det vil være en god idé, hvis du snakker med dine forældre om, hvordan du har det. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at snakke om, men det kan også være rigtig hårdt, at være ked af det alene, og så kan det faktisk hjælpe at tale om det.
Til sidst vil jeg sige, at det er super sejt at du har tabt dig, og at du ikke er den eneste som har 'minder' fra din overvægt. Det kan være svært at acceptere ens krop, det er det for de fleste. Men når du er mest ked af det over den, så må du huske på at du har kæmpet hårdt for at du og din krop kunne få det bedre, og det er faktisk rigtig sejt.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner Pernille