Makeup og linser
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej.
Jeg går med briller til dagligt og vil gerne begynde med linser men det må ejg ike for mine forældre for de siger at jeg er for lille og at alt til hver sin tid, men alle dem som jeg kender fra min skole går med linser og det har de gjort i ca en til to år, men jeg må ikke, og jeg føler mig grim for jeg har altid hadet briller!
ved ikke hvad jeg skal gøre! for vil virkelig gerne begynde med linser. når jeg er sammen med folk som jeg ikke kender fra skolen eller andre drenge uden for skolen så tager jeg brillerne af og propper mig selv med makeup selvom jeg ikke kan se så godt så gør jeg det alligevel, men jeg kan dog godt se nogenlunde godt, og det har jeg gjort mange gange. jeg er nærsynet, altså jeg kan ikke se langt væk fra og mit syn lægger ca på 6 tror jeg, altså det ret højt (dårligt syn(

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du bliver frustreret, når du ikke kan få lov til at gå med linser, ligesom dine kammerater.
Du skal vide at der med at føle sig grim eller forkert, er en helt almindelig del af det at være teenager og komme i puberteten. Dem du kigger på, og synes ser ud som du gerne ville...de tænker garanteret på samme måde om sig selv. Og jeg er sikker på at andre kigger ikke på dig og tænker at du er grim. Det er "kun" dig selv der tænker sådan. Husk at vi alle sammen er forskellige, unikke og smukke på hver vores måde. Det er du også.
Nu ved jeg ikke hvorfor dine forældre ikke vil tillade dig at bruge linser. DU siger at du har et forholdsvist dårligt syn, og måske kan det være årsagen. Det er ikke alle, som kan bruge kontaktlinser, fordi det ganske enkelt ikke er muligt at få linser der giver den nødvendige hjælp. Måske er det sådan for dig?
Har du snakket med dine forældre om at tage til øjenlæge og få en snak om hvad der er en mulighed for dig. Måske kan øjenlægen give et bedre overblik over hvilke muligheder du har. Hvis linser ikke er en mulighed for dig, er det måske tid til at kigge på nogle nye briller. Der er så mange fede briller. Faktisk er der ret mange der køber briller uden styrke...fordi de netop synes at det ser mega fedt ud med briller.
Du skriver at du lader være med at bruge brillerne fordi du er så ked af hvordan du ser ud med dem. Jeg kan godt forstå, at du tænker sådan, men det er desværre bare en rigtig dårlig idé.
Dit syn kan nemlig godt blive endnu dårlige, når du ikke bruger brillerne og dine øjne derfor skal anstrenge sig mere en nødvendigt.
Snak med dine forældre, om at du har brug for at vide mere om dine muligheder, og se om du ikke kan komme til en øjenlæge. Det er nok den bedste vej at gå.
Mange hilsner
Niels-Christian