Makeup? ..
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej :). - Jeg vil heelt vildt gerne at bruge makeup, men må ikke bruge makeup af min mor. Jeg har brugt lidt min mors mascara. Jeg synes at det er pinligt, når jeg er den eneste i min klasse som bruge ikke makeup.. Jeg har forklaret det til min mor, hvor meget jeg synes. Men hun siger at jeg må bruge makeup, når jeg bliver tretten år, og det er om 2 år. Hvad skal jeg gøre, for at bruge makeup? -.-' Knus :-)

Svar:
Hej :)
Hvor er det godt, du skriver. Der er rigtig mange piger, som ikke kan blive enige med deres forældre om, hvornår de er gamle nok til at bruge makeup.
Du skriver ikke præcist, hvad din mor har sagt, da I snakkede om det, så jeg kan kun gætte på, hvorfor hun mener, at du skal vente med at begynde at bruge makeup.
Mange voksne bliver lidt bekymrede, når deres børn pludselig begynder at interessere sig så meget for, hvordan de ser ud, at de vil pynte sig med makeup. Når man interesserer sig for sit udseende og gerne vil bruge makeup, er det jo som regel også fordi, man synes, at man er pænere med makeup, og fordi man er begyndt at gå op i, hvad andre synes om ens udseende.
Her tænker mange forældre, at det ville være sundere og sejere, hvis deres barn kunne være ligeglad med sit udseende og i stedet fokusere på det indre, som man siger. Altså hvordan man er som person og ikke hvordan man ser ud.
Noget andet som bekymrer mange er, at makeup, parfume og cremer ofte er fuld af farlig kemi og kan give allergi. Derfor synes mange forældre måske, at det gælder om at vente så lang tid som muligt, inden man begynder at udsætte sig selv for den slags eller i hvert fald prøver at holde det på et absolut minimum så lang tid som muligt.
Som sagt så ved jeg ikke ikke præcist, hvad det er din mor tænker og føler, når hun siger, at du ikke er gammel nok til at begynde at bruge makeup. Men umiddelbart giver jeg hende ret. Når man er 11 år, synes jeg måske også, at man skal vente lidt.
På den anden side kan jeg også godt forstå, at du er træt af, at du er den eneste i din klasse, som ikke er begyndt at sminke sig. Så jeg synes, du skal prøve at snakke med din mor igen, så I sammen måske kunne prøve at finde et kompromis. Du kan eventuelt foreslå hende, at du kun bruger en eller to ting. For eksempel en helt gennemsigtig eller lysebrun mascara eller måske bare en god læbepomade. Mange læbepomader - særligt de hårde eller helt flydende - fås uden parfume og ser lige så flotte ud som en lippgloss. Med en neutral og gerne allergitestet mascara og en enkel læbepomade får du altså et ret naturligt look.
Jeg synes, du skal prøve at vise din mor, hvad du har skrevet herind til vores brevkasse. På den måde kan hun måske bedre forstå, at det her er noget, du går og tænker meget på og har behov for at snakke noget mere om.
Jeg håber, du kan bruge mine råd til noget. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen!
Mange hilsner, Trine