Mærkeligt

brevkassespørgsmål

Mærkeligt

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 8 år 1 uge siden

Jeg er en dreng som er 13. Jeg synes det er mærkeligt at jeg har lyse dun på læben men ingen dun/hår andre steder. Heller ikke engang dernede selvom jeg er 13. Min kærste siger også det er underlig for hun er i puberteten (vi har ikke set hinanden dernede kun overkroppen men har snakket om det).

Svar:

Hej med dig

Når både piger og drenge kommer i puberteten udvikler kroppen sig og man begynder at få hår forskellige steder på kroppen. Det kan godt være svært at vænne sig til, men det er faktisk helt naturligt. Normalt går drenge i puberteten når de er mellem 11 og 14 år. Her får drenge lidt dun på overlæben, hår i skridtet og under armene. Der sker nogle ændringer ift. de hormoner som er i kroppen og dem kan man ikke rigtig styre. Derfor er det helt naturligt og normalt, at du har fået dun på overlæben men ikke hår i skridtet. Der er ikke en rækkefølge som er den rigtige, da det kan varierer fra person til person. Så selvom man kan undre sig og være bekymret, fordi man jo sammenligner sig med andre er der ingen grund til at være urolig for din udvikling, da det lyder helt normalt.

Hvis du har brug for at læse mere om det at være i puberteten, står der meget relevant og nyttigt på sexliniens hjemmeside her

Venlig hilsen Maria

MariaFPs billede
Maria har svaret på dette spørgsmål