mærkelig?o:
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej :). for tiden så syns jeg at ejg er begyndt at blive mærkelig på en måde.. Det syns mine veninder også. Jeg har ikke været sammen med nogen så meget, fordi jeg ikke rigtig har haft lyst.. men nu føler jeg mig en smule ensom. Jeg har i 3-4 uger klaret mig fint med at ligge hjemme, høre musik og tænke lidt over ting.. Fordi der er en masse ting i mit hoved. Jeg er også begyndt at falde lidt af med lektierne, fordi jeg ikke rigtig kan tage mig sammen.. men så hober det hele sig op omkring mig, og får mig til at føle mig vildt presset. Henne på skolen har jeg mange venner, mange der vil være sammen med mig, og sådan. I Frikvaterene er jeg sammen med de samme personer næsten, men jeg snakker ikke rigitg med dem, jeg hører bare musik, og sidder ved siden af, og svare på spørgsmål her og der. Jeg føler mig ikke udenfor, jeg er bare bange for at komme med og jeg ved heller ikke rigtig hvordan ejg skal komme'ind' igen, efter jeg har lukket mig lidt. En af pigerne har jeg flere gange været meget gode veninder med, men pga. de andre piger, blev vi nød til at skære ned på venskabet, så der også blev plads til de andre.. men ejg ønsker meget højt at blive meget gode venenr med hende igen, jeg ved bare ikke hvordan. Jeg tør ikke rigtig spørge om hun vil være sammen, og jeg tør helelr ikke rigtigt snakke så meget til hende, fordi jeg ikke vil have, at de andre syns jeg kun snakker til hende, for sådan har det været tit. Jeg bliver tit set som sjov og som en der ikke rigtigt kan tage noget seriøst, og derfor føler jeg ikke rigtigt at de tager mig alvorligt når jeg har brug for det, og det er nok min egen skyld. Der irretere mig også at mange gør grin med fx. justin bieber med at kalde ham bøsse og gå rundt og kalde hinanden for lebbe og bøsse og homo, og sige at man er kærester med andre og sådan.. men mit problem, er at jeg har føelser for hende pigen der, og det ved de godt, og jeg føler at de med vilje gør grin med mig. jeg har prøvet at fortælle det til hende som gør det mest, men så sagde hun bare at jeg var kedlig, og begynde at sige det igen.. Jeg føler mig også anderledes, og jeg har lyst til at være anderledes.. jeg har aldrig følt at jeg var den som jeg gerne ville være, meen nu føler jeg mere at jeg er den person, men samtidig føler jeg mig mærkelig, fordi nu er den person jeg var, men ikke ville være, jo den jeg er.. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre??

Svar:
Hej med dig
Det var en hel masse gode spørgsmål, og jeg skal prøve så godt jeg kan at svare på dem alle. Jeg syntes faktisk også selv, at du svare på dine egne spørgsmål når du skriver: "Jeg føler mig også anderledes, og jeg har lyst til at være anderledes". Du har lyst til det, du er ved at finde dig selv og finde ud af hvem du er og hvordan du egentlig godt kan lide tingene skal være for dig. Vi har alle på et eller andet tidspunkt i livet episoder, hvor vi føler os alene eller under os over hvem vi er og hvem man skal være og det er helt normalt.
Det kan være at det der faktisk er ved at ske, er at de piger du engang havde en masse tilfælles med, nu rykker sig en anden vej end dig og at du skal prøve at snakke med nogle andre fra skolen og se om de interessere dig. Der er ingen grund til at sidde ved dem og lytte, find nogle der giver dig lyst til at deltage i samtalerne og som får dig til at føle dig som en del af dem.
Jeg syntes det er helt i orden du har mest lyst til at snakke med hende den ene, og jeg syntes ikke du skal tænke så meget på hvad de andre tænker eller siger. Hvis det er hende du har lyst til at være sammen med så sig det til hende og se hvad hun siger. Det er ikke sikkert hun har den samme slags følelser for dig som du har for hende, så måske du skal starte med bare at være veninde med hende, og se om i to kan være venner uden de andre og lave en masse sjove ting sammen.
Et andet godt råd jeg kan give dig, er at snakke med nogle voksne om dette, en du har det godt med og kan snakke med. Voksne har en masse erfaringer og er nok selv kommet igennem en masse gange hvor de har følt sig mærkelig som du skriver. De kan have nogle gode råd til dig og fortælle dig hvordan de følte det dengang og hvordan de har det nu.
Jeg ønsker dig alt held og lykke med det.
Mange tanker Malene