Må ikke være sammen med kæreste
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus. Jeg har det rigtig svært lige for tiden. Jeg har en kæreste og vi er meget forelsket i hinandeN. Vi har været sammen i 4 måneder. Min mor og far er skilt. Og jeg bor ved min mor og er ved min far hver anden weekend. I de 4 måneder mig og min kæreste har været sammen, har jeg ikke måtte være ved ham i weekenderne for min mor Og når jeg er ved hende. Det er rigtig svært fordi mig og min kæreste rigtig gerne vil være sammen. Min mor kommer med mange latterlige grunde til at jeg ikke må tage op til ham. Også selvom hun ikke er hjemme. Jeg sidder tit bare hjemme en hel weekend, som han gØr. Han tager på handelsgymnasiet til maj, så vi vil gerne udnytte tiden i folkeskolen, når han får lidt mere at tænke på til den tid. Men mig og min kæreste skændes tit rllet tit og tit, hver gang jeg ikke må. Men det er rigtig hård for jeg elsker ham rigtig meget og jeg kunne ikke forestille mig hvordan jeg vil have det hvis vi slog op, da jeg har det rigtig svært i forvejen. Jeg har et rigtig dårligt forhold til min mor og jeg kan ikke snakke med hende om noget uden hun bliver sur og uforståelig. min kæreste har spurgt om han skal snakke med hende om det hele, for han kan ikke lide jeg har det Svært. Men en ting han bliver sur over det er jeg bare giver efter hver gang min mor siger nej, jeg tager ligesom ikke diskussionen op med hende. jeg har altid gjort hvidgul aiger og har aldrig brokket mig over noget. Men jeg er 14 år og jeg vil gerne noget andet enD at sidde og holde hende i hånden hver anden weekend. Jeg kan ikke klare det og det gør mig rigtig ked af det, og tanken om min kæreste går fra mig når han ikke kan klare det længere. jeg har snakket med min far om det, men det virker som om han ikke rigtig kan få sagt det ordenligt til hende når han snakker med hende.. Hvad synes du jeg skal gøre? Mine veninder synes jeg skal lade min kæreste snakke med min mor eller at vi alle 3 skulle snakke sammen. Men jeg tør ikke rigtig. Hvad synes i jeg skal gøre? Jeg er virkeli desperat, for jeg vil gerne nehoæfe min kæreste i meget længere tid endnu.

Svar:
Kære du
Jeg kan høre på dig at det her med din kæreste og din mor fylder rigtig meget. Det forstår jeg godt, for når man er rigtig forelsket som du er, så vil man bare gerne være sammen. Når man så af en eller anden grund ikke kan komme til det, bliver man rigtig frustreret.
Nogle gange kan det være rigtig svært at forstå ens forældre og de valg de tager for én. Der kan nemlig være rigtig mange grunde til at din mor måske ikke synes at det er en særlig god ide at du er sammen med din kæreste. Det kan være at hun har lidt svært ved at vende sig til at du er blevet ældre og derfor begynder at tænke mere på drenge. Sådan kan nogle forældre godt få det, fordi de på en eller anden måde kan føle, at de ikke kan passe ligeså godt på deres "lille" datter mere og det tror jeg kan være rigtig skræmmende. Det kan også være at din mor måske ikke så godt kan lide din kæreste og derfor ikke vil have at I ses så meget. Det kan være at hun tænker at han er for gammel, for anderledes eller en helt tredje ting. En tredje mulighed er at hun ikke vil have at I er sammen alene, fordi hun tænker at det kan være at I så ville have sex. Hun ved måske at man skal være 15 år, og prøver derfor at beskytte jer på grund af loven. Men det kan selvfølgelig også være at der slet ikke er nogen grund eller at hun bare er rigtig uretfærdig.
Fordi du ikke kender grunden, så synes jeg faktisk at det ville være en god ide at få hende til at forklare den. Du kan i første omgang forsøge at få hende fortalt at du synes det er svært og at du rigtig gerne vil være sammen med din kæreste. Du kan overveje at skrive et brev til din mor, hvor du beskriver hvordan du har det med at hun ikke vil have at dig og din kæreste er sammen. Jeg synes du beskriver det rigtig godt i brevet her, så du kunne måske skrive det samme til din mor. Det kan også være at din mor skal lære din kæreste lidt bedre at kende, for at kunne acceptere ham. Du kunne overveje at invitere ham hjem til dig til aftensmad eller en weekend hvor hun er der. Ikke nødvendigvis for at han skal snakke med hende, som dine veninder foreslår, bare for at hun opdager at han faktisk er rigtig sød.
Hvis det bliver ved med at være svært og den her snak med din mor ikke hjælper, så synes jeg du skal hive fat i din far igen. Fortæl ham hvor meget det påvirker dig og at det gør dig rigtig ked af det. Du kan også overveje at fortælle en lærer om dig og din mors forhold, fordi det nogle gange kan det være rart at snakke med andre om det og det kan være at din lærer kan hjælpe jer til at snakke lidt bedre sammen. Hvis det er en dag bliver alt for meget at gå rundt og tænke på, så synes jeg at du skal logge på Cyberhus' chat. Her kan du få mulighed for at snakke med en anonym rådgiver om det der fylder allermest for dig lige den dag.
Jeg håber snart at du får mulighed for at se din kæreste lidt mere hjemme hos din mor.
Venlig hilsen Marianne