Løgn om kæreste
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har haft en kæreste i snart et halvt år og har ikke fortalt det til mine forældre endnu. Jeg ved godt at jeg burde have fortalt det noget før, men det har jeg ikke.
Nu er jeg så endelig nået dertil hvor jeg har fået mod på at fortælle det til dem, og jeg ved ikke, om jeg skal være ærlig og sige, at der er gået 6 måneder, men at jeg ikke har fortalt. Jeg tror de bliver rimelig sure, hvis jeg siger det på den måde. Eller om jeg skal lyve og sige, at det måske har varet i 2 uger eller noget i den stil? Det ville nemlig hjælpe, og så tror jeg nemlig ikke de ville blive sure, men min kæreste er overbevist om, at det ender galt på et eller andet tidspunkt, hvis jeg ikke er ærlig omkring det.
Jeg ved godt, at jeg burde have sagt det for længe siden, men det gjorde jeg desværre ikke. Og nu er jeg bare bange for hvordan de vil reagere.
Hvad ville være det bedste? At sige sandheden eller lyve? Og hvor meget behøver jeg at sige? Og hvordan kan jeg gøre det til en mere 'blød landing' for dem, så de ikke bliver mega sure?
Jeg er X og han er lige blevet X. Dette havde jeg selv et stort problem med i starten, men da vi begge går i X, grundet at han har haft nogle problemer, så er det ikke noget man kan mærke. Men jeg tror også det har været med til, at jeg har været bange for at sige det til mine forældre.
Jeg ville sætte pris på, hvis spørgsmålet IKKE  blev bragt på hjemmesiden, skal fortælle det snart og jeg vil helst ikke have, at de så kan gå ind og søge og se dette spørgsmål. Man skal svare ja til, at det er i orden, at det bliver bragt, men jeg ville virkelig sætte pris på, at det ikke gjorde. Hvis det er, så først en gang om en måneds tid. Ville virkelig hjælpe mig meget!

Svar:
Hej med dig,
Først vil jeg starte med at sige, at jeg har valgt at udgive dit spørgsmål og mit svar på hjemmesiden, men jeg har lige anonymiseret din og hans alder, så du kan føle dig endnu mere sikker. Vi svarer nemlig kun på spørgsmål igennem brevkassen og jeg har nemlig vurderet, at der ikke er nogen oplysninger, der kan føre tilbage til dig. Der er flere unge, der har oplevet samme problem som dig. Jeg tror derfor ikke, at du vil blive opdaget af nogen, du kender. Jeg tror også, at der derfor vil være mange andre unge, der vil kunne genkende og bruge dit spørgsmål i forhold til problemer, der minder om dine. Jeg synes, du skulle have et svar nu, da du siger, at du har mod på at fortælle dine forældre om din kæreste nu. Måske kan mit svar hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du skal fortælle dem det.
Det er rigtig flot, at du har besluttet dig for at fortælle dine forældre om din kæreste, når det tidligere har været svært for dig. Når du skriver herind og er i tvivl om, hvor meget du skal fortælle dem, kan det være fordi, du inderst inde helst vil fortælle dem det hele? Jeg tror, du bliver glad for at fortælle dem om, at du har set din kæreste i noget tid. Ellers vil du måske føle, at du kun får sagt en lille del af sandheden.
Når du skal fortælle dem det, kan du måske tænke over de her ting:
1. Selv om det er godt at dele vigtige ting i sit liv med sine forældre, så er det også okay, at man som teenager kan have nogle ting, man har brug for at holde for sig selv i lidt tid. Jeg synes, du skal sige dette til dine forældre. Måske giver det mening at sige til dem, at du nu fortæller dem om din kæreste, fordi han er blevet en stor del af dit liv? Og fordi du har valgt, at du gerne vil have, at de skal kende ham? Måske kan du også snakke med dine forældre om, om de har lyst til at møde ham. Så får de et billede på ham og måske bliver de mere trygge ved det.
2. Du beskriver, at du selv havde et problem med, at din kæreste var ældre end dig. Måske kan du fortælle dine forældre dine bekymringer, og fortælle dem, hvorfor I nu har det godt sammen?
3. Du kan også snakke med dine forældre om, hvad der har gjort, at du var bange for, at de ville blive sure. På den måde kan I måske få en god snak om, hvad der er okay at vente med at fortælle, og hvad der kan være godt at fortælle med det samme.
4. Her til sidst kommer jeg til at tænke på, om der kan være andre grunde til, at du har været bange for at fortælle det til dine forældre? Måske du skal gøre det helt klart, hvilke grunde du havde for ikke at fortælle dem det? På den måde kan du bedre mærke, hvad du skal gøre.
Jeg håber, at du får en god snak med dine forældre. Hvis de skulle blive sure i situationen, så husk, at de bare vil have, at du har det godt.
Jeg håber, du kunne bruge mine svar, og at du er okay med, at jeg har valgt at udgive det. Hvis du alligevel skulle føle dig rigtig utryg ved det, kan du skrive til os, så sørger vi for, at det bliver slettet på hjemmesiden.
Mange hilsner fra Ida