Lyst til Steroider

brevkassespørgsmål

Lyst til Steroider

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 8 år 2 uger siden

Hej jeg har nogle problemer for tiden med min bedste ven kommer sammen med min xskæreste og at jeg ikke føler mig god nok til nogle mere. Jeg har en pige jeg kommer meget sammen med men da jeg hørte det med min bedste ven blev jeg sindsyg ked af det og blev uvenner med hende pigen og nu er jeg begyndt at  tvivle på mig selv og min krop jeg har tænkt på at købe Steroider da jeg træner en del og så tænkte jeg at kunne de hjælpe mig med at få det jeg ikke har altså støre  muskler og et støre lem men jeg ved godt hvor farlige de er men en gang gør ikke noget jeg ved godt man kan blive  afhængig men det er efter tre gange. Så plz hjælp mig hvad jeg skal gøre? Kh. Tobias

Svar:

Hej med dig

Det lyder som om, at du er blevet rigtig ked af det, og jeg forstår godt at det må være svært, at din bedste ven nu er kærester med din ekskæreste. På det du skriver i dit brev, virker det til, at du pga. den her situation er kommet til at tvivle på dig selv, og at du ikke føler, at du er god nok, og nu overvejer om du skal prøve at tage steroider. Jeg vil prøve at skrive mine tanker om din situation herunder.

Jeg forstår godt, at du blev rigtig ked af at din bedste ven og din ekskæreste nu er sammen, for selvom I ikke er kærester mere, kan der godt være nogle bestemte følelser på spil, fordi man netop har haft et helt særligt forhold til personen. Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med din bedste ven om, hvor svært det er for dig, og at du faktisk blev rigtig ked af det? Hvis ikke tænker jeg om det måske kunne være en mulighed at snakke med ham om det? På den måde kan det være du kan komme af med nogle af de tanker du går med, og måske få det bedre med situationen. Når man er ked af det, kan man komme til at vise det gennem vrede nogle gange, måske fordi man ikke ved hvordan man skal håndtere de ubehagelige følelser - måske er det derfor du blev uvenner med hende pigen, du ser nu? Hvis du er rigtig glad for hende, og hun også er det for dig, kommer man tit rigtig langt med en undskyld og simpelthen fortælle, at man er ked af det, der er sket - måske du kan tænke over om det ville være det rigtige for dig at gøre, eller du bare har brug for ro.

Jeg tror de fleste mennesker nogle gange kommer til at tvivle på sig selv - og tvivle på om de er gode nok, og måske ser godt nok ud. Hvis man er blevet uretfærdigt behandlet eller såret, kan den her tvivl især vokse sig stor, og lige pludeslig fylde alt for meget. Men du skal vide, at du er god lige som du er. Der er mange, især unge der bygger deres selvværd op på deres udseende, måske fordi man i forvejen er i en periode, hvor der sker vildt mange ting med kroppen, men man tænker måske også mere på, hvad andre tænker om en, og sammenligner sig med andre. Men jeg tror, at det er vigtigt at minde sig selv om, at det ikke er ens udseende, og fx hvor store muskler du har, der bestemmer hvor meget du er værd, eller gør dig mere sikker på dig selv. Derfor vil jeg heller ikke anbefale dig at du prøver at tage steroider, selvom du måske tænker, at det kan være en god mulighed. Som jeg kan høre du godt ved i forvejen, er steroider ikke godt for kroppen, og kan have mange bivirkninger. I stedet tænker jeg, at det kan være en rigtig god ide, fortsat at træne regelmæssigt, hvis det er noget du godt kan lide.

Det første skridt på vejen til at få det bedre med sig selv, tror jeg, er at acceptere sig selv som den man er. Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært, da det ofte kan være let, at finde fejl hos sig selv. En øvelse i at tænke mere positivt om sig selv kan være at stå foran et spejl, hvor du kan se hele din krop. Her kan du få øje på nogle gode ting ved dig selv, det kan være helt små ting. Måske er du godt tilfreds med størrelsen på dine lægmuskler, synes din frisure klæder dig, har nogle pæne tænder, eller en god højde. Ved at blive bevidst om alle de gode og smukke ting ved dit udseende, kan det positive vokse sig større, og måske hjælpe til med at mindske din tvivl på dig selv.

Når det hele er svært og man har været rigtig ked af det, kan det være rigtig rart at gøre nogle ting som man elsker. Så forkæl dig selv, se dine yndlingsfilm, spis din livret og gør nogle ting, som du godt kan li. Hvis du har en tæt på dig, fx mor eller far, eller anden kan det også være en mulighed at snakke med en af dem om hvad der er sket? Det kan nogle gange være rart, at tale om det der fylder for en. Husk på at du ikke behøves at ændre dig, for at være god nok - du er helt unik, der er kun en af dig og det er din styrke. Se om du kan finde den her styrke frem, og brug den, når det hele bliver svært.

Jeg håber du kunne bruge mine tanker, og at du snart får det bedre mig dig selv igen. Du er altid velkommen til at skrive til os her i Cyberhus igen.

Kh. Annika

Annikas billede
Annika har svaret på dette spørgsmål