Lugter dernede
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej, jeg har dette problem, jeg vidste ikke om jeg skulle skrive det her, fordi jeg syntes det er lidt klamt..
Jeg har begyndt at lugte dernede, og det gøre det vær gang jeg sidder. Hver gang jeg er i bad bruger jeg også intimsæbe og vasker mig dernede, også når jeg er på wc tørre jeg mig også grunddigt, men det lugter stadig?! Har hørt at man skal gå til lægen hvis det sker, men det tørre jeg ikke...

Svar:
Hej med dig
Dit spørgsmål og din undren er helt forståelig og det er sejt at du har skrevet ind til os. Allerførst skal du vide, at her findes der ikke noget, man ikke må spørge om - selv det, som man måske synes er lidt grænseoverskridende. Vi vil meget gerne give tanker med på vejen.
Du skriver, at du er begyndt at lugte fra skeden, og det sker, når der er en ubalance i skeden. Så er det en måde, din krop fortæller dig at der er noget, som ikke er, som det skal være. Det kan være ubehageligt at opleve, at intet af det, man gør virker. Og det kan påvirke ens humør og ens hverdag, at man føler, at man hele tiden lugter. Jeg har et par råd til dig, som du kan prøve af. Du skriver, at du vasker dig med intimsæbe. Intisæbe er lavet særligt til imtim-området og derfor kan det hjælpe til at holde balancen i skeden stabilt. Det er dog sådan, at man godt kan bruge for meget sæbe - så tænk over, hvor meget du bruger og brug hellere for lidt end for meget. Nogle anbefaler, at man skærer sæben helt væk og bare skyller med vand. Derudover handler det om at undgå, at underlivet bliver varmt og fugtigt i løbet af dagen, så det kan være en god ide at tænke over, hvilke trusser, du tager på. Det er generelt bedst, hvis trusserne ikke strammer og hvis de er lavet af bomund, for så kan huden bedst ånde. Derfor kan løse bukser også være en god ide, ind imellem, fordi man dermed undgår at det bliver for indelukket omkring skeden. Du kan derudover tænke over at skære ned på brugen af trusseindlæg, hvis du bruger dem. Prøv evt. at trappe næsten helt ned, så du giver huden lov til at ånde så meget som muligt.
Lugt fra skeden kan generelt være påvirket af forskellige ting, og et lægebesøg er nødvendigvis den eneste mulighed - med mindre, du ikke føler at noget, du gør, hjælper. Hvis det er tilfældet, så er det en god ide at tage forbi lægen. Hvis der er tale om en slags betændelse eller svamp i skeden, så er det vigtigt, at det bliver behandlet på den rigtig måde og med de rigtige hjælpemidler. Så selvom det kan være rigtig grænseoverskridende at tage til læge med et intimt problem, så husk på at læger helt sikkert ser og hører noget lignende hver eneste dag. Det er deres job at være professionelle og gøre det til en behagelig situation for dig. Så hvis du kan, så find dit indre mod frem og spring ud i det. Du vil sikkkert opleve, at det ikke er så slemt, som du forestiller dig.
Jeg håber, du har fået lidt inspiration til din situation. Ellers er du altid velkommen til at skrive herind igen. Jeg kan også anbefale dig at læse artikler eller brevkasser på sexlinjen.dk, som får mange spørgsmål om alt muligt.
Venlige hilsner fra Mai