For lille til at blive model...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse, jeg har altid haft en drøm om at blive model, men aldrig haft hverken selvtillid eller udseendet til det, men det er kommer nu, nu er jeg blevet smuk nok(syntes jeg selv) og har fået selvtillid nok:) Men nu er jeg kommet til at tænke på, først og fremmest at jeg ikke ved hvilke slags billeder jeg vil have taget(kan i evt. fortælle mig hvilken slags model man kan være?), og min højde er også bare lort... jeg er kun 160 og vokser ikke mere, men kan da gå i stilletter hvis det skulle være;) Og til sidst så ved jeg ikke hvordan man søger, så det må du også meget gerne forklare mig også! Ja... skal man bare skrive en tekst om sig selv(hvad kan man skrive??), og ligge et par billeder ind(Hvilken slags billeder??)? Er virkelig i tvivl, og det er en stor drøm! Jeg ved godt det er pisse hårdt, og alt det der:)

Svar:
Kære du,
Det er dejligt at høre, at du efter du er blevet ældre har fået mere selvtillid og føler dig smuk. Og skønt at høre, at du brænder for noget!
I modelbranchen findes der flere forskellige slags modeller, man kan blive:
Fotomodel: det vil sige at lave billeder til magasiner, blade, aviser, trykte reklamer osv. Her skal du kunne lave såkaldte beauty shoots, og det er som hovedregel de mere klassisk smukke modeller, der bliver valgt til disse jobs.
Catwalkmodel: som navnet antyder arbejder du her med at gå modeshows. Her sker det ofte, at det er de mere specielt udseende modeller, der har jobs.
Haute Couture-modeller: modeller, der viser de meget ekstravagante haute couture-kreationer frem, det vil sige overdådige gallarober og brudekjoler. Findes kun ret begrænset i dag.
Undertøjsmodel: som navnet siger, man viser undertøj og badetøj.
Modeller, der laver reklamefilm, diverse tv-spots og medvirker i musikvideoer.
Herudover findes der specifikke kropsmodeller - det vil sige du kan blive håndmodel, fodmodel, hårmodel, mv.
De fleste modeller laver lidt af det hele, men nogle foretrækker at have mest arbejde i én af kategorierne.
Omkring din højde, så kan det godt være at du ikke er høj nok til fx. catwalk, men der er jo en masse andre muligheder, så det synes jeg ikke skal holde dig tilbage - verdens måske mest berømte model, Kate Moss, er kun 167 cm. Og så er der alle de andre måder at være model på.
I forhold til hvordan du skal komme videre, så drømmen har en chance for at blive til virkelighed, er det første, jeg vil anbefale dig at gøre, at kontakte et modelbureau. De vil bede dig om at sende mindst to billeder af dig selv - et af dit ansigt og et i helfigur. Nogle modelbureauer har specifikke krav til billederne - for eksempel at du på dit close-up (ansigtet) skal have håret tilbage og være fuldstændig uden makeup. Nogle vil også have et hvor de kan se kroppen ordentligt - det vil sige i bikini. Nogle vil også have, at du skriver en kort tekst om, hvorfor du gerne vil være model. Det er som du kan se lidt forskelligt, men jeg vil råde dig til at gå på nettet og researche lidt på de forskellige bureauer, inden du beslutter dig. Hvis du er i tvivl om noget, kan du altid ringe til dem eller sende en mail.
Du kan godt bruge billeder fra fotoalbummet, eller nogle, du selv tager, men du kan også vælge at få taget nogle professionelle billeder hos en god fotograf. Det bliver bare altid bedre, og så sender det et signal til bureauet om, at du tager det seriøst og virkelig vil det.
Enkelte kan være heldige at blive opdaget af modelspejdere - og det kan være ALLE steder. Modelspejdere er simpelthen folk der er ansat til at opstøve nye modeller, og de tager rundt i landet og leder efter det nye, store navn. Det sker ikke for så mange, men det sker.
Når du nu er meget interesseret i branchen, tænker jeg, at du sikkert har set mange programmer om emnet, men ellers kan det være en god idé for at få et indblik i modeverdenen. Jeg tænker på for eksempel America's Next Topmodel, Danmarks næste topmodel og Project Runway. Tv-programmer kan aldrig give et fuldstændigt billede af virkeligheden, især ikke når der er tale om iscenesatte konkurrencer, men de kan give dig et praj om, hvilke opgaver man kan blive stillet overfor som model.
Derudover kan du læse bøger om det, for eksempel "Drømmejobbet" af Lizette Mikkelsen, som er forfatterens egne oplevelser om det at være model. Som et mere realistisk modstykke til de mange reality-shows har Caroline Corinth har medvirket i TV2-dokumentaren "Min smukke datter" om at være en meget efterspurgt model, når man er 15 år. Den vil jeg også anbefale dig at se, da den giver et ret godt billede af virkeligheden.
Jeg vil her til sidst, anbefale dig at få dine forældre med på sidelinjen, fordi det kan være rart ikke at stå alene med det hele, når du skal ringe eller snakke med et modelbureau..
Jeg vil ønske dig alt mulig held og lykke med modeldrømmen.
Kærlige modehilsener
Lærke