lille bror larmer
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej cyperhus. Jeg går i skole på Nørreport, og bor et stykke vej der fra, så jeg skal stå op klokken 6.00 hver morgen, og tage toget. derfor vil jeg gerne sove læng i weekenderne. men det kan jeg ikke fordi min lillebror (9 år) vågner klokken 7 og larmer.
Jeg har prøvet og spørge mine forældre om de ikke nok kunne spørge ham om han kan tie stille. De sagde at han må larme så meget han vil. jeg er rigtig træt af det, og jeg sover for lidt.
Jeg plager (hvis han ikke larmer eller er hjemme) også at få den søvn som jeg ikke har fået hele ugen.
Kh F

Svar:
Hej F
Det lyder til at din lillebror kan være rigtig irriterende, fordi han larmer når du gerne vil sove. Jeg tror at mange storesøskende som dig har oplevet noget der minder om, hvor man bare ville ønske at de der små søskende kunne være lidt mere stille, drille mindre og nogle gange bare slet ikke være der.
Når man som dig har en hverdag hvor man skal tidligt op og i skole, så er det helt naturligt at man er ekstra træt i weekenderne. Jeg tænker også at det kan handle om at du er ved at blive teenager og at du og din krop derfor ændrer sig. Det kan man blandt andet mærke ved at man er træt, irritabel og har lyst til at være lidt mere alene.
Det lyder til at du ikke føler at dine forældre helt forstår dig når du fortæller dem at du gerne vil sove. Jeg tænker på hvordan du mon har fortalt dem det? Nogle gange når man er træt, kan man godt få sagt ting på en lidt sur måde og så kan det være at dine forældre bare tænker "ja, ja" og ikke gør noget. Men kunne du forestille dig at vise dem det her brev, som faktisk forklarer hvorfor du har brug for søvn? Prøv at snakke med dine forældre igen, men en dag hvor der er helt stille i huset og hvor din lillebror måske er ude at lege, så tror jeg nemlig at dine forældre ville lytte lidt mere til dig. Det kan være at I kan lave en aftale om hvordan du kan få mere søvn og hvad de kan gøre for at din lillebror ikke forstyrrer dig.
Jeg håber at du får en god snak med dine forældre og at I finder en god løsning til hvordan du kan blive udhvilet igen.
Venlig hilsen Marianne