Lidt blod
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej brevkasse
i otkober eller november kom der lidt blod og lidt lang tid efter kom der lidt mere og elles er der ikke kommet mere ville lige spørge om i viste hvad det var. Ps jeg er meget
glad for at der er en hjemmeside som den her jeg kan få svar på ca  alle mine spørgsmål elsker den her side!!!!!!!
Kh hende der er nyrgerige
ps er ikke den bedste til dansk så undskyld hvis jeg har stavet forkerte.

Svar:
Hej nysgerrige pige
Først og fremmest tak for de rosende ord! Det er dejligt at vide, at du kan bruge de svar, vi giver herinde. Det er vi glade for, og det er rigtig fint, du skriver herind, når du har brug for hjælp eller går og undrer dig over noget. Derfor vil jeg også prøve at svare på dit spørgsmål så godt, jeg kan.
Du skriver, der kom lidt blod helt tilbage i oktober/november, og at du har oplevet det en gang mere siden da. Jeg tænker, at det måske kan være menstruation, men jeg ved det ikke med sikkerhed. Mange piger får nemlig deres første menstruation, når de er omkring din alder. De første år oplever mange, at de ikke bløder så meget, når de har deres menstruation. Så det at der er kommet lidt blod ved dig, kan være begyndelsen til menstruation, som med tiden vil komme hver måned. Det gør det dog ikke i starten. Her kan det være forskelligt, hvor lang tid der går imellem, og ved den allerførste menstruation kan der gå lang tid før den næste kommer. Det er meget forskelligt fra person til person. Nogle oplever også, at der næsten ikke kommer noget blod, og at det mest af alt bare er noget brunligt udflåd fra skeden, som er sådan noget lidt klistret "snask" der kan have forskellig farve og konsistent.
Du skriver dog at det er blod du har, men det er lidt svært for mig at vurdere, om det er menstruation, når jeg ikke ved, hvor meget du blødte. Var det så meget, at du blev nødt til at tage et bind på? Eller var det kun en lille plet i underbukserne? For hvis det kun var en lille plet, kan det jo også have blødt, fordi du måske har haft en lille rift i numsen eller ved tissekonen. Sådan en rift kan være kommet, fordi du har tørt dig for meget eller for hårdt, når du har været på toilettet.
Noget, du kan gøre, er, at prøve at tænke tilbage på, hvordan du havde det, dengang du blødte. Havde du ondt i maven, humørsvingninger, kvalme og/eller var træt, da det stod på? For så kan det godt være tegn på, at det var menstruation. Mange piger oplever nemlig at have nogle af disse ting i forbindelse med deres menstruation. Eller havde du måske lidt ondt, når du var på toilettet og tørte dig? For så kan det være, det bare var en rift, du havde.
Hvis der kommer blod igen, synes jeg du skal forsøge at snakke med din mor, søster eller en anden kvinde du er tryg ved, så de kan hjælpe dig til at se om du har fået din menstruation. Det er lidt lettere at vurdere, hvis man kan se det, og da voksne kvinder har haft menstruation før, kan de se om det er menstruation du har, eller om det er noget helt andet. Hvis det er menstruation, kan de hjælpe dig med at købe bind og fortælle, hvordan du skal gøre. Hvis det ikke er menstruation, kan du snakke med dem om, det er noget en læge skal se på.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen Ditte