Lidt bange?:S
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej!.. er en pige på 16, som er lidt små nervøs.. ved ikke rigtig om det er den her brevkasse jeg skal spørge i eller ej, men nu lægger jeg den her.. jeg er lidt nervøs for om noget er galt med mig eller ... jeg burde have fået mit lort her for snart 2 uger siden, og det er stadig ikke kommet:S? har haft i tankerne at det er fordi der er en del problemer som går mig på.. og det fylder rigtig meget, men er samtidid rigtig bange for at jeg måske kunne være gravid? men kunne det skyldes problemerne, at det ikke kommer? .. går på efterskole og der er nogle alvorlige problemer med dem jeg bor sammen med, og ved ik hva jeg ska gøre.. det fylder det meste af pladsen i mit hoved, og samtiddig også om jeg kan være gravid eller noget? føler mig små deprimeret:(

Svar:
Hej med dig
Jeg kan sætte mig ind i din situation, og det er bestemt ikke rart, når man ikke får sin menstruation til tiden. Jeg kan ikke vide, om du er gravid eller ej, men jeg kan fortælle dig, at det er helt normalt i din alder at menstruationen kan opføre sig lidt uderligt og ikke er så stabil. Specielt hvis du er i en følelsesmæssigt svær situation, så kan det påvirke din krop ekstra og dermed kan din menstruation også være forsinket, eller du kan springe en hel måned over. Det er ganske normalt, når man er stresset eller har meget at tænke på, som du også selv skriver.
Hvis du er i tvivl, om du kan være gravid, synes jeg, du skal tage en graviditetstest. De kan købes i de fleste supermarkeder og på apoteket og de koster ikke en formue. Hvis du tager en graviditetstest, har du i hvert fald en ting mindre at bekymre dig om, hvis den er negativ. Hvis den er positiv, så ved du i hvert fald med sikkerhed, hvorfor du ikke har fået din menstruation. Hvis du er gravid, så sørg for at få snakket med dine forældre om det. De kan hjælpe dig, så du bedre kan forstå det, der foregår.
Du skriver, at du har en del problemer med dem, du bor sammen med på efterskolen. Jeg håber, at du har snakket med lærerne på skolen om det, så de kan hjælpe jer med at få løst problemerne. Hvis du har brug for at snakke om det, kan du skrive til denne brevkasse igen eller du kan kontakte chatrådgivningen ved at klikke her; den har åbent mandag til torsdag klokken 14-19.
Held og lykke med det hele.
Venlig hilsen Jane