Lesbisk/Biseksuel?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej :D jeg er en pige på 13 (snart 14) der har et problem... Jeg er rimelig usikker på min seksualitet jeg har kun været forelsket nogen få gange men de har alle sammen været i piger som jeg føler mig tiltrukket af både fysisk og psykisk. Men samtidig er jeg også tiltrukket af fyre fysisk (ikke rigtig psykisk men det har nok noget at gøre med drenges mentalitet i de tidlige teenage år) jeg kommer fra en meget kristen familie og min far er meget imod homseksualitet her forleden dag så vi en film med en bøsse og han smed om sig med skældsord og snakkede om at den slags burde forbydes og at det ikke var "rigtigt" jeg vil helst ikke tænke på mig selv som lesbisk/Biseksuel fordi min familie er så meget imod homosksualitet. Så mine spørgsmål er nok: Er der en måde hvor jeg kan være sikker på at jeg er lesbisk/biseksuel? Og er jeg overhovedet det? Hvordan skal jeg fortælle det til min far og mine venner så de stadig acceptere mig? Hilsen den forvirrede

Svar:
Hej med dig.
Det lyder som om du tumler med rigtig mange tanker i forhold til din seksualitet og jeg kan godt forstå at det er svært for dig.
Du skriver at du har været tiltrukket af piger både fysisk og psykisk, men samtidig er du også tiltrukket fysisk af fyre.  Jeg kan ikke svare dig på om du er lesbisk, biseksuel eller heteroseksuel, men jeg kan fortælle dig, at det ikke er unormalt at man i din alder gør sig tanker omkring sin seksualitet. Jeg kan desværre heller ikke fortælle dig hvordan du kan være 100% sikker på at du er det ene eller det andet.
Mit råd til dig, i forhold til at finde ud af om du er til piger, drenge eller begge dele, er at du må prøve dig frem og se hvad du synes føles rigtigt og forkert. Hvis du en dag står over for en pige eller en fyr og det føles rigtigt for dig at kysse hende/ham, er der ikke noget forkert i at du gør det. Og så må du prøve at følge din mavefornemmelse.
Når det er sagt, lyder det også som om at du er bange for at du er homoseksuel, fordi det ikke er velset i din familie og særligt fordi din far reagerer meget kraftigt på homoseksuelle.  Så jeg kan godt forstå at du synes det ville være svært at springe ud over for din far.
Det er ikke fordi, at jeg ikke vil give dig nogle råd i forhold til eventuelt at springe ud over for din far, men jeg synes du skal prøve at kontakte ”Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner”. De har en rådgivning, hvor du kan være anonym og de kender en hel masse til de tanker og følelser du beskriver. Du får linket her http://www.lgbt.dk/raadgivning/
Du er naturligvis altid velkommen til at skrive til brevkassen igen, eller logge på chatten her i Cyberhus. Den er anonym og har åbent man.-tors- kl. 14-19 og fre. kl. 13-16.
Jeg håber du kunne bruge mit svar.
Venlig hilsen
Nina