lavt selværd

brevkassespørgsmål

lavt selværd

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 9 år 8 måneder siden

Hej jeg er en dreng på 19 som har et lavt selværd, har det rigitg svært når jeg er social specielt når det gælder piger!

tror ikke rigitg på mig selv og at jeg er god nok som jeg er..  jeg er adopteret og har en mørk hudfarve og nu her hvor

jeg er blevet ældre har jeg haft det svært ved at have et tæt venskab. hvis jeg går på gaden  ser en pige

og får øjenkontakt med hende kigger jeg hurtig ned i jorden kan simpelthen ikke lide hvis man holder blikket i lang tid.

Tror også hele tiden at hvis jeg sider i bussen helt bagved og der kommer en flok piger at de får øje på mig og vil kigge

skævt til mig fordig at jeg har en anden hudfarve, ved godt jeg ikke kan gøre noget ved det men det ireterre mig

bare at jeg ikke kan tænke at de måske synes jeg ser godt ud, for mine venner siger at jeg uddsendet med mig

men tror bare ikke på det selv! :( håber i kan hjælpe mig med at tænke lidt anderledes

og få det lidt bedere med mig selv!

Svar:

Hej med dig!

Det lyder til, at du er hård ved dig selv, og at det er svært at gå rundt og have det sådan. Jeg kan godt forstå, at det fylder meget, og at det påvirker dig i din hverdag. Jeg tror der er mange der kan genkende, hvordan du har det og som ved præcis, hvad du mener med at have de tanker, som du beskriver. Jeg er også sikker på, at mange unge, ligesom dig, har prøvet ikke at vide, hvordan de skal reagere, når de møder nogen af det modsatte køn, og det er helt normalt at blive lidt usikker på sig selv i sådan nogle situationer.

Det kan være rigtig svært at overbevise sig selv om, at man er god nok, når ens egne tanker fortæller en noget andet. Jeg synes, det er dejligt at høre, at du har nogle venner, som kan fortælle dig, at du ser godt ud, og at du ingen grund har til ikke at tro på dig selv. Det er altid rart at blive bekræftet. Når man selv er fyldt med tanker om, at man ikke er god nok, så kan det være svært at tro på at andre har en anden opfattelse. Måske det er derfor at du kommer til at tænke, at andre tænker dårligt om dig? For du har helt ret i, at de jo ligeså godt kunne tænke, at du så sød ud. Jeg ved godt, det kan være svært at ændre, hvordan man tænker og overbevise sig selv om, at andre synes godt om en, når man selv ikke tænker sådan. I sådanne situationer håber jeg, du husker på, hvad dine venner fortæller dig.

Det kan være svært at hjælpe en til at tænke anderledes over et brevkassesvar alene. Jeg tror, det kræver, at du arbejder med dig selv og dine tanker. Jeg synes, jeg kan fornemme, at du jo allerede er meget bevidst om dine tanker, og det er et godt skridt på vejen til at få det bedre. Måske det kunne være en mulighed at snakke med en, du stoler på om det. Måske du har en god kammerat eller måske et familiemedlem, som du kan snakke med. Det kan nogle gange hjælpe bare det at få sat ord på alle de tanker, der fylder i hovedet på en. Tanker kan vokse sig så uendelig store og derfor kan det være rart at få snakket om dem med en. Hvis du ville have det bedre med at snakke med en, du ikke kender, kan chatten her på cyberhus være et godt alternativ. Der kan man snakke helt anonymt med en voksen om de tanker og følelser, der fylder.

Jeg synes, det lyder til, at du er en betænksom, sød og venlig ung mand, og jeg håber, at du får vendt de negative tanker til noget positivt. Hvem ved, måske du lige pludselig finder en sød pige, som ikke gør dig urolig og som kan fortælle dig, hvor sød og flot du er? Indtil da, så håber jeg at det lykkes dig at få vendt nogle at de negative tanker til nogle positive tanker om dig selv. Det har du fortjent!

Jeg håber, du kan bruge mit svar.
God sommer

Med venlig hilsen Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål