Langdistanceforhold, sov med en anden dreng.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hejsa, jeg er en pige på 17 år, der har et langdistanceforhold med en fyr i Florida. Vi mødtes da vi var på udveksling, og vi har ikke set hinanden siden 30. juni. Vi elsker hinanden rigtig højt, og vi gør alt for at blive sammen. Vi snakker om alting, vi er meget ærlige overfor hinanden, specielt når det kommer til at hænge ud med andre piger/drenge. I fredags var jeg i byen med mine to drengevenner fra klassen. Den ene af dem og jeg gik væk og sad bare og snakkede om alting. Han er virkelig en dejlig ven og vi snakker rigtig godt sammen, men han er ikke en jeg nogensinde ville blive kærester med. Han boede ret langt væk, og jeg boede tæt på, så jeg foreslog, at han bare kunne tage med mig hjem da han ikke kunne komme hjem. Da vi kom hjem, kunne jeg ikke finde vores ekstra madras, så jeg slog bare min sovesofa ud, og så lagde vi os til at sove på den. Inden vi faldt i søvn, skrev jeg til min kæreste, at min ven og jeg sov på samme værelse, og han skrev til mig, at det var helt ok, og at han stolede på mig. Der skete INGENTING mellem mig og min ven, og min kæreste siger at han tror på hvad jeg siger. Men han får mig til at føle at jeg gjorde noget forkert... Gjorde jeg det? Det kan jeg ikke helt finde ud af.

Svar:
Hej med dig.
Det er dejligt at høre, at du har en kæreste, som du er glad for og som du vil gøre alt for at blive sammen med. Når du fortæller om jeres forhold, virker det også til, at I har det godt sammen, selvom du bor i Danmark og han - helt i Florida.
Når nu I bor så langt fra hinanden, hvordan kommunikerer I så? Er det over SMS, Facebook, Skype eller noget helt andet? Du skriver, at din kæreste fortæller dig, at han tror på hvad du siger, men samtidig giver han dig en følelse af, at du har gjort noget forkert. Kan det hænge sammen med afstanden mellem jer? Vi mennesker kommunikerer jo både verbalt (med det vi siger) og med vores kropssprog (med det kroppen signalerer). Så hvis du kun har hørt hans mening på skrift, ikke har kunne se ham i øjnene eller ikke har set hans kropssprog - kan det sagtens få dig til at tvivle på hans ord. Ofte kræver god kommunikation nemlig både et verbalt og et kropsligt udtryk.
Det kan også være, at du slet ikke synes din tvivl har noget med hans kropssprog at gøre. Uanset hvad, så tænker jeg det vil være en god idé at tale med din kæreste om, hvordan du har det. Så kan du I få jer en god snak om det - for som du helt sikkert ved, er jeres snakke med hinanden kun med til at styrke forholdet og til at blive klogere på hinanden.
Til sidst i dit brev spørger du til, om du har gjort noget forkert og det synes jeg bestemt ikke du har. Du har tværtimod hjulpet en ven med at få et sted at sove, uden at der skete noget imellem jer. Så hold fast i det. Der skal være plads til at have en god ven af modsatte køn, også selvom man har en kæreste.
Held og lykke med det hele - de bedste hilsner Signe.