Langdistanceforhold - og tillid

brevkassespørgsmål

Langdistanceforhold - og tillid

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 8 år 9 måneder siden

Hey

 Jeg er som sagt en dreng på 16 år. Jeg har efterhånden gået med noget for mig selv, som har gjort mig ondt lidt for længe nu.Nu er det nok og jeg har brug for at komme ud med det. For det første så er jeg i et langdistanceforhold som egentlig fungerer rigtig godt, men her på det sidste har der været lidt ‘’småproblemer’’.Vi har ca. 120 km mellem os.Vi har snart været sammen i 6 måneder.Pigen er 15 lad os bare kalde hende X. Det er lidt som om at så snart vi ikke er sammen så har ingen af os det særlig godt og vi er tilbøjelig til at lade det gå ud over den anden… Det er vi jo slet ikke interesseret i nogen af os. Vi vil begge gøre alt for at få det til at fungere og er begge klar til at gå igennem ‘’smerte’’ for det her ! Vi kan snakke om alt og det gør vi også… Her den anden dag havde vi så en samtale vi ikke ønsker at have igen nogen af os. Jeg har ALTID gennem hele mit liv haft svært ved at stole på folk, som ikke lige er min mor eller far.Dem stoler jeg jo selvfølgelig på… Det er jo klart.Men lige ud over det så har jeg rigtig svært ved det. Selv min rigtig dejligekæreste ! Nå men nu tilbage til samtalen… Vi har førhen snakket om det med at kunne stole på hinanden da der tidligt i vores forhold skete noget som berørte os begge rigtig meget. Hvad der skete er irrelevant… Dengang snakkede vi om det og der kom vi frem til den konklusion at vi ikke havde grund til andet end at stole på hinanden, fordi det er jo hinanden vi vil have og IKKE andre. Okay så… Så var det jo snakket igennem og det var der ikke nogen af os der tænkte mere over.Men det er mig der har et problem… Jeg har her det sidste stykke tid gerne ville kunne have en form for ‘’kontrol’’… Det lyder så åndsvagt… Ja… Men det er rigtigt. Jeg har ofte været inde på snapchat for at se hendes scorer for at se hvor meget hun snapper…  Hvis hun ikke har snappet ret meget rører det mig ikke overhovedet, men har hun snappet meget så løber det mig koldt ned af ryggen.Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke bare kan slippe den form for ‘’kontrol’’ det er ikke specielt behageligt at have det sådan, at man (jeg) er nød til at tjekke den slags for at vide hvad hun går og laver.Så her den anden dag skrev vi om det… Jeg kunne ikke holde det for mig selv mere, jeg var nød til at fortælle det til hende.(Jeg havde gået med det i ca. en måned til halvanden)Vi havde en LANG snak over sms til kl 01:00… Hun skrev så på et tidspunkt ‘’Bare indrøm det, du stoler stadig ikke 100% på mig’'Da jeg læste dette sad jeg længe og kiggede tomt ud i luften og vidste ikke hvad jeg skulle sige.Jeg havde ikke selv tænkt tanken, men det gik så op for mig at det egentlig var rigtigt det hun skrev.Det gjorde så ondt på både mig og hende. Kort efter skrev X at hun skulle til at sove (vi læser begge op til 9. klasses eksamen så søvn er en nødvendighed).Det var jo egentlig også fint og jeg forstår det udemærket godt.Jeg sidder bare dagen derpå og ved ikke hvad jeg stille op med mig selv eller hvad jeg skal sige til hende for at vi får løst den ‘’knude’' der er blevet på forholdet… Altså vi er begge enige om at det skal holde der er ikke andre udveje ! Vi kan ikke undvære hinanden… Det er for os begge den første rigtige kæreste vi har.Vi har også som de fleste kærester på vores alder haft sex og derved er der stærkere følelser indblandet end lige som sådan… Jeg håber at i kan hjælpe mig/os VI har virkelig burg for det !Har i nogle tips til hvordan jeg kan slippe min trang til ‘’kontrol’’, hvordan jeg genvinder tilliden, og hvordan vi får vores langdistanceforhold til at køre bedst muligt vil jeg med glæde høre dem... ALT kan hjælpe lige nu.  Hilsen… Drengen med et langdistanceforhold

Svar:

Hej med dig

Langdistanceforhold kan være både dejlige og hårde.  Og det er helt normalt, at det går op og ned, som du også beskriver. Det kan især være udfordrende, hvis der er noget, som fylder og gør ondt. Det er flot at du lukker op for det, som du har gået med længe, og som gør dig frustreret.

Du skal vide, at du bestemt ikke er den eneste, som har udfordringer med at stole på folk. Der er mange, som kæmper meget med det. For nogle fylder det meget og for andre ikke så  meget - det kan blandt andet hænge sammen med ens personlighed og også hvis man har oplevet at blive svigtet tidligere. Det lyder som om, det er noget, der fylder meget for jeres forhold lige nu. Du skriver, at du føler et behov for at tjekke hendes snapchat og føle, at du har kontrol. Når jeg læser dit brev, så lyder det også som om, der kunne være sket noget før, som har påvirket din tillid til din kæreste. Det kunne godt lyde som om, du ikke har sluppet den situation helt endnu? Hvis du føler, at det ligger som en klump i din mave, så er det en rigtig god ide at snakke om det. Ved at få det sagt, undgår du, at det ligger og bliver en større og større klump indeni. Du skriver, at det er dig, der har problemet, men det er sundt for et forhold at kunne bære hinandens byrder sammen. Det kan være en udfordrende for begge parter, men i det lange løb, vil det sandsynligvis være godt for jer begge at kunne være ærlig. Følelser er ikke fornuftige - så man kan altså ikke bruge logik overfor dem. Måske synes du, at der ikke er nogen grund til at du har mistillid, men det behøver ikke give mening, når det handler om følelser. For mig lyder det som om, du egentlig bare er rigtig glad for din kæreste, og bange for at miste hende.

Jeg vil anbefale jer at tage en god, lang snak om din mistillid, når I mødes face to face. Når man er i et langdistanceforhold kan man nemt komme til at tænke, at man skal have det rart og godt, når man endelig ses. Og tiden skal helst ikke fyldes med diskutioner eller dårlig stemning. Sådan er der mange, der tænker. Men det kan være et hårdt pres at have på skuldrene, for hvad så hvis der faktisk er noget, som fylder - og som ville være rart at få snakket om. I det lange løb, kan det betyde meget, at man kan være sur, ked af det eller træt, og at det altsammen er okay. På den måde kan det pludslig blive mere afslappende at være sammen, fordi man ikke skal tage maske på og lade som om, man er i godt humør. Ved at I giver jer selv lov til at tage en snak om din mistillid, kan I få læsset af og grædt ud sammen. Det lyder som om, I begge vil forholdet og dermed følger der også et ansvar for at bearbejde og arbejde sammen om at få det til at fungere. Et forhold har godt af ærlighed og komprimiser. Det er godt at kunne være ærlige overfor hinanden, også når det er hårdt. Og det er vigtigt at kunne prøve at finde komprimisser og løsninger sammen. Som et team. Det er meget nemmere sagt end gjort, og det kan være grænseoverskridende at skulle tage sådan en snak. Og det er helt forståeligt. Det kan være, du kan sende dit brev og svaret til hende, for at forberede hende. Du har nemlig skrevet et brev, hvor du forklarer tingene på en rigtig god måde. Derudover vil jeg anbefale jer at sætte god tid af til snakken, sådan at I kan få sagt alt det, der fylder. Det kan også være, I skal finde et sted, hvor I ikke bliver forstyrret. Det kan være en fordel.

Med hensyn til, hvordan man får et langdistanceforhold til at fungere bedst muligt, så afhænger det meget af, hvordan man er, som person. For nogle er det vigtigt at snakke sammen hver dag. For andre er det rart at lave dates over skype, hvor man f.eks. spiser "sammen" og hygger jævnligt. Der er nogle, som sender hinanden søde eller hyggelige billeder og sms'er i løbet af dagen. Generelt vil jeg anbefale jer at lave nogle ting, som I kan lide at lave, når I er væk fra hinanden. På den måde undgår I at sidde og føle at tiden snegler sig afsted. På den måde har I også ting at fortælle, når I snakker sammen igen. Igen vil jeg sige, at hvis der er gnidninger i løbet af ugen, så vær ikke bange for at tage det op, når I ses. Det er sundt at kunne få talt ud om tingene, så de ikke fylder indeni.

Hvis I har flere spørgsmål eller frustrationer, er I meget velkomne til at skrive herind igen. I er også altid velkomne i vores 1-1chat, hvor I kan snakke med en voksen rådgiver. Og ellers ønsker jeg jer alt det bedste fremover. Jeg håber, at I finder en god løsning sammen, og at I oplever at kunne kæmpe jer igennem det her sammen.

Venlig hilsen Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål