Langdistanceforhold
brevkassespørgsmål af
Sofie
16 år
Hej
Jeg er en pige på 16 år. Da jeg var 15 år, mødte jeg en sød fyr over nettet, vi begyndte ret hurtigt at skrive en del sammen, og blev bare mere og mere vild med ham. Jeg var rigtig forelsket, og fik helt kilder i maven af at skrive og tænke på ham. Det endte egentlig ud i at vi begyndte også at skrive og snakke frækt, og gøre nogle frække ting, som jeg egentlig aldrig havde troet jeg ville gøre over cam, men følte virkelig jeg kunne stole på ham. Den 5 septemper 2016, spurgte han mig om kæreste, og jeg svarede selvfølgelig ja. Problemet var bare at han boede i nordjylland og mig i midt, hvilket resulterede i at der altså var 3 timer i tog, samt der skulle mange penge til. Vi mødtes første gang den 26 november, og var stadig ligeså vild med ham efter. Vi mødtes igen lidt tid efter, tæt ved jul, og jeg var så glad og følte mig virkelig tryg, for havde aldrig kunne være så meget mig selv, som jeg kunne med ham. Jeg fik et job, som gjorde sådan at vi kunne blive ved med at mødes, hvilket jeg var rigtig glad for. Vi havde sex for første gang den 29 decemper, og det var min første gang, dog ikke hans, men jeg følte mig alligevel så speciel og elsket. Vi kom tættere på eksamen og der var masse af lektier og afleveringer, jeg var meget ked af det, fordi jeg synes det var svært, og jeg havde ikke rigtig nogle veninder at kunne komme til, men der var han der for mig og hjalp mig. Hver dag siden vi kom sammen, havde vi snakket, og de dage kunne vi snakke i flere timer og vi sov også nogle gange sammen over cam. Jeg var glad på en hel anden måde, og følte virkelig at nu havde jeg en, en jeg virkelig elsker. Der gik noget tid, alt var godt og vi mødtes et par gange og havde det sjovt og godt sammen. Pludselig synes jeg han begynder at være mere ''ligeglad'', altså tage mere afstand til mig, han ville f.eks. ikke sove med mig mere, hans spilte altid playstation når vi snakkede, og også tit mens vi var sammen, og sådan noget, men han sagde det var pga. eksemaner osv.. Vi havde dog haft et par store skænderi på det tidspunkt, men vi kom altid igennem det sammen. Vi havde sidste skoledag samme dag, og vi skulle begge til klassefest. Han fortalte mig at han var kommet til at love en pige, at hvis hun kyssede en pige, ville han kysse sin ekskæreste på kinden. (Han gik i klasse med hans ekskæreste på det tidspunkt). Jeg synes det var lidt mærkeligt at han lovede det, men han sagde til mig at jeg bare skulle være rolig, fordi hende pigen alligevel ikke ville kysse en pige mente han. Men festen kom.. og hun kyssede en pige. Jeg fik det afvide fra en af hans venner, men han påstod at det kun var på munden, men at han ikke kan huske det helt, fordi han var så fuld. Jeg blev alt for nysgerrig og bekymret at jeg kom til at læse i hans beskeder en dag hvor vi var sammen.. og fandt ud af at det altså var på munden de havde kysset. Tiden gik, og vi kom lidt fra det igen. I sommerferien var vi sammen i to uger, men vi havde et kæmpe skænderi, og det var tæt på alt sluttede. Vores skænderier starter næsten altid pga. mig, fordi jeg nemt er begyndt at blive sur på ham, fordi jeg er bange for ikke at kunne stole på ham. Men jeg tog mig sammen og besluttede mig at jeg ville give det en chance og være mere glad, for at forholdet kom mere op på benene igen. Slutningen af sommerferien skulle jeg på ferie i Italien i to uger næsten tre. Det var hårdt ikke at kunne snakke med ham hver dag. En dag glemmer jeg koden til vores fældes instagram og jeg var kommet til at logge ud. Han sendte mig så en kode, og mente det kunne være den. Jeg spurgte hvorfor han troede det ville være den, og han sagde bare at han tit havde brugt den. Jeg undrede mig lidt. Før det, når vi havde været sammen, havde jeg aldrig måtte se når han var på sin mobil, og når jeg skulle låne hans ipad var det første han sagde ''Du må ikke tjekke beskeder'', hvilket jeg synes var underlig. jeg havde også lagt mærke til at en pige et tidspunkt havde skrevet hej til ham. Så jeg kunne ikke lade være med at tjekke om koden virkede til noget af hans sociale medier, selvom jeg vidste det var meget forkert. Da jeg loggede på hans skype med den kode, virkede den. Og det sammen med snapchat. Jeg fandt ud af at han havde skrevet frækt med en pige og skypet frækt og vist til en også på skype. og over snapchat havde han en meget stor flirt, som også kaldte ham skat osv. og han skrev til hende fuldstændig ligesom han skriver til mig, det var godt nok noget tid siden han skrev med hende på snap, men det havde været mens jeg var sammen med ham. Jeg blev rigtig ked af det, og havde opture og nedture og blev hele tiden sur på ham resten af ferien, hvor han til sidst blev gal. Jeg ringede til ham, og vi snakkede at på gange. jeg råbte at mig, og sagde at han ikke havd gjort noget og jeg løg. jeg indrømmede at jeg havde tjekket hans mobil igennem, men han prøvede stadig at dække det, og sagde at det var falsk og han ikke selv kunne se noget. (han vidste ikke jeg kunne koden, han trode bare jeg havde tjekket hans mobil mens vi var sammen). men fordi jeg var så genert turde jeg ikke råbe igen, så jeg gav ham ret. senere hen på aften, ringede jeg til ham, og virkelig skældte ud og sagde at jeg godt vidste at han havde skrevet med andre piger osv.. Han blev meget ked af det, og indrømmede det osv. jeg havde det meget svært med at acceptere det efterfølgende, men jeg elskede ham så meget, og jeg virkelig kæmpede med at stole på at han aldrig ville gøre det igen, men det bare svært med sådan noget i et langdistanceforhold. Nu er vi så begge to begyndt i skole, han har fået nogle gode venner, hvilket jeg selvfølgelig er glad for på hans vegne.. men han er begyndt at ændre sig.. sidste uge drak han så fuld med dem på en hverdag, og ugen efter var en sammen med en masse det røg hash, og han røg selv også, ved ikke med hash men tror, men i hvet fald røg han cigeratter og senere han på dagen røg han vanpipe på en vandpipe cafe med sine nye venner... og i weekenden blev han sur på mig fordi jeg ikke gad drikke alligevel.. ved godt det var lidt træls da vi havde aftalt det.. men han blev virkelig sur, hvilket kom helt bag på mig, og han stoppede ikke engang da han så jeg græd.. hvilket han plejer, han plejer at trøste mig når jeg bliver ked af det, men han er begyndt af være ligeglad når jeg er, og bare sige til mig at jeg skal lade være med at tude. Før vi skulle være sammen, lavede jeg lidt sjov med ham og sagde at jeg ville få mens i weekenden, så sagde han at han ville vente med at være sammen.. jeg spurgte så, hvorfor, og sagde at du kunne han da ikke, vi havde ikke været sammen i over en månede, og jeg savnede ham virkelig, sagde jeg til ham, og spurgte så ham han ikke vil være sammen med mig når jeg har mens. han svarede så nej, fordi han mente at det så var bedre at penge, ellers synes han pengene var lidt spild, hvis man alligevel ikke kunne få det ''hele'', så ville han heller vente. Jeg har været meget sur og trist når han skulle noget, eller ikke lige havde tid eller lyst til at snakke, og meget afhængig af ham, hele tiden det sidste stykke tid, og han forstår bare ikke at det er pga. jeg er bange for at miste ham, jeg er bange for at jeg ikke kan stole på ham, jeg prøver ligesom på at hive ham tilbage, men det som om jeg bare får ham til at prøve at gøre modstand. jeg føler virkelig ikke at jeg har fået den støtte af ham, som en kæreste der virkelig elsker sin pige burde. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jeg elsker ham virkelig, og vil blive meget knus hvis vi slår op, men tror også jeg på en måde vil blive lettet, for har gået har haft det så dårligt i så lang tid, og synes virkelig det er blevet svært. og er træt af at føle at han ikke gider mig.. for føler at hvis jeg ikke ringer til ham, så er der ingen der ringer.
Håber måske du kan hjælpe mig lidt? :/

Svar:
Kære du.
Jeg kan godt forstå, at du er meget forvirret over, hvad du skal gøre i forhold til din kæreste. Det er altid rigtig svært at træffe beslutningen om, hvorvidt man skal gå fra sin kæreste. Man elsker selvfølgelig sin kæreste uanset hvor hårdt det er, det man går igennem, så derfor er det næsten aldrig et let valg. Det er også svært at vide, om det er det rigtige valg man træffer, før man har gjort det, så det er helt forståeligt, at du ikke ved, hvad du skal gøre lige nu.
I de fleste forhold er der op- og nedture, det hele kan nemlig ikke kun være godt. Men jeg tænker, at det er vigtigt, at der er flest perioder med opture og flest dage, hvor man er glad. Og det lyder til, at der er ret langt i mellem lige dem i jeres forhold lige nu. Det lyder til, at du generelt føler dig meget usikker på din kæreste, og hvor du har ham henne, og at du ikke stoler så meget på ham. Du beskriver også, at du ikke føler, at du får den støtte, som du gerne vil have, og at du har en følelse af, at han ikke gider dig. Det tænker jeg må være nogle rigtig svære følelser at gå med. Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvad du skal gøre, men jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du tænker på dig selv og hvad der er bedst for dig.
Du skriver, at selvom du vil blive knust, hvis I slog op, ville du måske også blive lettet, fordi du så vil slippe for følelserne af, at han ikke gider dig eller ikke er der for dig. Det kunne godt lyde til, at han ikke prioriterer dig så højt, som du ønsker og har brug for, og sådan noget kan tære rigtig meget på ens selvværd. Jeg tænker, at det er vigtigt, at man i et forhold er ligeværdige, respekterer hinanden og netop prioriterer hinanden. Det er ikke særlig sjovt at være den, som hele tiden er opsøgende og skaber kontakten, særligt når man bor langt fra hinanden, hvor det netop er ekstra vigtigt, at begge er meget opsøgende på hinanden. Det lyder til, at han ikke har respekteret dig ved at have skrevet intimt med andre piger, mens han har været i et forhold med dig, og samtidig ikke respekterer eller forstår de følelser, du har lige nu, og hvorfor du bliver ked af det. Det kan gøre, at man føler sig rigtig ensom i sit forhold, og det er ikke helt meningen, når ens kæreste burde være den, der støtter og forstår en.
En måde at få lidt klarhed over, hvad man kan gøre i sådan en situation, som du er i, er at lave en liste over fordele og ulemper ved at blive i forholdet. Det kan også være en god idé at gøre sig nogle tanker om, hvad DU har brug for i en kæreste, og om du så får det opfyldt i det forhold, du er i nu. Det kan være godt at skrive det ned eller måske snakke med en tæt på dig, som en god veninde eller familiemedlem om det. Jeg vil også foreslå dig, at du tager en snak med din kæreste om, hvordan du har det med ham og jeres forhold lige nu for at se, hvad han selv siger. Det kan være, at han også har gjort sig nogle tanker, siden hans adfærd overfor dig har ændret sig det seneste stykke tid. Endelig håber jeg, at du vil mærke efter i dig selv og hvad du har brug for i en kæreste. Du kan fx forestille dig, hvordan dit liv ser ud om et par år og om han er der, og hvordan du så har det, hvis han er og jeres forhold stadig er som det er nu, eller modsat, hvis han ikke er der, og hvilke følelser, du så får?
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker, ellers er du også altid velkommen til at komme forbi vores 1-1 chat, hvis du har brug for nogle flere råd. Husk at du fortjener at have en kæreste som respekterer dig og som er der for dig!
Mange hilsner
Pernille