kærster

brevkassespørgsmål

kærster

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

hej er en dreng på 15 år har skrevet til en pige og vi er blevet kærster hun er den smukeste på jordern i mine øjne men vil gerne være sammen med hende men er det ok ???? hun er 13

Svar:

Hej med dig

Dejligt at du har fundet dig en sød kæreste, og dejligt at du er så glad for hende :)

Du spørger om det er ok at du gerne vil være sammen med hende, og jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med at være sammen med hende. Du kan nemlig mene både om det er okay at du er kærester med hende, eller om det er okay at du har sex med hende.

Jeg svarer derfor lige på begge dele:

Kærester med hende: Ja, du kan tro det er okay at du er kærester med hende, selvom hun er 13. De to års forskel kan selvfølgelig godt betyde at I tænker på lidt forskellige ting og at du måske ikke er klar til alting samtidig, men så længe du ikke presser hende til noget hun ikke har lyst til og er sød mod hende – så er det altså bare helt okay at I er kærester.

Sex med hende: hvis du mener om det er okay at have sex med hende, er jeg nødt til at sige nej. Der findes en lov i Danmark, som siger at man ikke må have sex med folk under 15. Den lov findes for at beskytte dem under 15, da man ikke nødvendigvis er klar til sex. Fysisk er kroppen ikke altid klar til at have sex, og psykisk betyder sex også at åbne for nogle følelser, som man måske ikke er klar til at håndtere. Derfor synes jeg ikke I skal have sex før hun også er blevet 15 og hun/ I begge to er helt klar til det.

Håber jeg har svaret på dit spørgsmål, ellers så skriv endelig igen.

De bedste hilsner fra Heidi