Kæresten..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej i Brevkassen (-: Jeg er en pige på 16 år. Jeg har en kæreste og vi har lige knap været sammen i 3 måneder. Jeg føler mig super egoistisk når jeg tænker eller skriver det her, men jeg vil gerne slå op med ham.. Han har ikke gjort mig noget - på nogen måde! Han er det sødeste. Men jeg skal på efterskole næste år og jeg vil gerne starte på en frisk. Jeg har haft 10 super gode år sammen med min klasse. Men jeg tror bare ikke at det går at have en kæreste når man skal starte på efterskole. Mit spørgsmål er, hvordan skal jeg gøre det, er det det rigtige at gøre og hvad med bagefter? 1) Hvordan? min sidste kæreste slog jeg også op med.. Jeg gjorde det over msn, fordi jeg ikke har nosser nok til at gøre det face-to-face. og sms er simpelthen for kynisk.. Men han blev rigtig sur og ked af, af jeg gjorde det over msn. så ved ikke hvordan jeg skal gøre det - hvis jeg skal gøre det. Vi snakker meget på skype - synes I at det er en ordentlig måde at gøre det på? 2) Er det det rigtige at gøre? jeg har jo ingen konkret grund. Så hvad skal jeg sige? Vil jo helst ikke såre ham. Han giver udtryk for at han virkelig holder af - og elsker mig. men ved ikke om jeg har det på samme måde. Jeg er ihvertfald ikke forelsket. Han er bare en super sød og omsorgsfuld dreng. 3) Alt det bagefter.. Jeg går i klasse, og er temlig gode veninder, med hans kusine. Og de er meget tætte. Hun misforstår nemt ting og vil ikke være uvenner med hende. Og så bor han i Gellerup. Ja - hans far er fra palæstine, så folk vil kalde ham perker... Men han er ikke 'perker-agtig' overhovedet! men alligevel. alle hans venner.... Og så, ja - vi har haft sex et par gange. Og det var for os begge to vores første gange. Jeg er måske lidt bange for, at han i vrede, kunne finde på at sige noget om mig, eller min krop til hans venner. Jeg er bange for at såre mig selv - det er jo ikke andet end egoistisk. Jeg føler bare ikke at han forstår mig. Eller.. For et par år siden skar jeg i mig selv. Jeg ved godt at det var en forfærdelig ting at gøre - men det er stadig en del af mig. Han ved det ikke. for han kan ikke føle at jeg er usikker og nervøs. så jeg føler ikke at han kan mærke at jeg ikke er mig selv når vi er sammen - og det kan han jo ikke. Jeg føler måske også at jeg ændre lidt på ham. Jeg ved ikke... føler mig bare som den sure og strenge i forholdet. Jeg vil bare ikke være i et forhold hvor jeg ikke gider at skrive en besked til ham og ikke bloiver glad når han skriver til mig. Jeg håber i vil svare på alle spørgsmålene. På forhånd tak

Svar:
Hej med dig
Du skriver, du gerne vil slå op med din kæreste og selvom du føler, det er egoistisk af dig, er du ikke det. Hvis du føler, det er rigtigt for dig at slå op med ham, så er det, det du skal gøre. Det lyder ikke som om, du er lige så glad for ham, som du tror, han er for dig. Du har en masse spørgsmål i forbindelse med at skulle slå op med din kæreste og jeg kan godt forstå, du spørger. Det er ikke nemt og som du skriver, så vil du helst ikke såre ham. Derfor er det vigtigt, at du slår op med ham på en ordentlig måde.
Du spørger, hvordan du skal gøre det. Jeg synes, det er bedst at slå op med en kæreste ansigt til ansigt. Det viser, at du respekterer ham. Fordelen ved det er også, at I kan snakke om det bagefter, så I forhåbentlig kan have et godt forhold til hinanden, selvom I ikke er kærester mere. Du kan også gøre det over Skype, men jeg synes det er upersonligt. Du har ikke mulighed for at give ham et kram bagefter og du kan ikke se eller mærke hans reaktion på samme måde.
Om det er det rigtige at gøre, ved kun du. Som jeg forstår det, du skriver, har du en konkret grund, du kan fortælle ham. Du skriver, at han ikke kan fornemme, når du er usikker, at du ikke føler, du kan være dig selv omkring ham og at du synes, du prøver på at ændre ham. En anden grund er også, at du ikke har de samme følelser for ham, som han har for dig. Det er helt konkrete grunde, du kan fortælle ham, så han bedre kan forstå det.
Du er nervøs for, at du mister hans kusine som veninde. Jeg tænker, at hvis du fortæller hende, hvordan du har det, så vil hun også kunne forstå det. Det er jo helt i orden at finde ud af, at han måske ikke er den rette for dig.
Du skriver også, at du er bange for, om han vil sige noget om dig til hans venner. Jeg tror, at hvis du slår op med ham på en ordentlig måde, hvor du viser, at du respekterer ham, så vil han ikke udlevere dig til sine venner. Du kan jo sige til ham, at du håber, I kan blive ved med at snakke sammen og at i kan være venner, hvis du har lyst til det i hvert fald.
Jeg håber, du kan bruge rådene til noget. Ellers er du velkommen til at skrive igen.
Venlig hilsen Jane