Kys
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg har et meget stort problem om plager mig enormt meget. Jeg har aldrig nogen sinde kysset med nogen. Og nu er jeg så begyndt at skrive med en dreng (Jeg har set ham i virkeligheden), som jeg rigtig godt kan lide, og han kan også godt lide mig. Problemet er at han tror at jeg har kysset o.s.v. før.. og det vil jeg også have at han tror, da jeg synes det er pinligt at være 16 år, men ikke har kysset med nogen. Og desuden er man også mere moden, når man har kysset en. Så jeg gider ikke at sige sandheden til ham. Vi skal snart på date sammen, men jeg er bange for at han vil kysse mig, og så opdager, at det er mit første kys. Inderst inde vil jeg rigtig gerne kysse med ham, men som sagt er jeg bange for at han opdager, at det mit første kys. Forleden "legede" vi en leg på facebook, hvor vi skulle stille hinanden spørgsmål, og så spurgte jeg ham, hvilke typer piger kan han godt lide, så svarede han mig, at han godt kan lide piger, som griner meget og piger som er gode til at kysse, og det er jeg jo ikke, da jeg ikke har prøvet det før. Det plager mig rigtig meget. Jeg tænker virkelig på det 24/7.. Nogle gange kan jeg blive så ked af det, at jeg bare har lyst til at dø. Så mit spørgsmål er: Kan drenge godt mærke på pigen, at det er hendes første kys, og kan man øve sig i at kysse, uden at gøre det på et menneske? Jeg vil bare prøve det EN gang.. og så ville jeg være tilfreds og ikke nervøs...

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært med det første kys og at du tænker meget på det. Sådan ved jeg, at der er rigtig mange, der har det.
Først og fremmest vil jeg sige, at der ikke er noget pinligt i ikke at have kysset en som 16-årrig. Man er hverken mere eller mindre moden af den grund.
Jeg er faktisk ret sikker på, at der er mange i din alder, der har det på samme måde som dig og derfor lyver og siger, at de har prøvet ting, som de ikke har prøvet - derfor skal du ikke være nervøs for, at du er den eneste der ikke har prøvet at kysse. Jeg forstår ikke helt, hvorfor du vil holde det skjult for ham, at han skal være dit første kys.. Hvorfor ikke hellere fortælle ham, hvordan det egentligt er; at du godt kan li ham og ved at kys betyder meget for ham, men at du ikke har prøvet at kysse nogen endnu, og at du gerne vil have ham til at være den første. Nogle fyre kan faktisk godt lide tanken om, at de er de eneste, der ham fået lov til den slags. Så det kan være, at han føler sig heldig ved at være den første og eneste - derudover vil han måske gøre dig mere tryg og have forståelse for, at du er nervøs.
Du spørger, om der er en måde, hvor du kan øve dig i at kysse. Jeg kender ikke rigtig til nogen måde, hvor man kan øve sig i at kysse uden at det er med et andet menneske. Du kan prøve at kysse dig lidt på din arm og øve dig i at gøre dine læber bløde. Men når man står der midt i et kys, kommer det hele meget naturligt til en - du kan prøve at følge hans bevægelser. Mit bedste råd er at være afslappet - og det er man altså mest, hvis den man kysser kender en og fx ved at det er nyt for en.
Det skal nok gå.. Jeg håber, du får et dejligt første kys :)
Mange hilsner
Simone