Kraftig menstration??
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er er en pige på 13 som lige har fået sin første menstration. Jeg synes det bløder meget kraftig, så jeg skifter bind 4-8 gange om dagen. Jeg tror jeg har blødt 1/2 dl, bare idag! Jeg ville bare lige høre hvor meget man normalt bløder, pr dag? & hvor tit man skal skifte bind knus den forvirede pige <3 <3

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det er rigtig godt, at du skriver og spørger, for man kan godt blive lidt forvirret når ens krop ændrer sig.
Det lyder til, at du har en kraftig menstruation, når du skal skifte bind 4-8 gange om dagen. Men selv om det kan føles som ½ dl, så er det faktisk ikke mere end et par spiseskefulde under hele ens menstruation.
Kroppen skal lige vende sig til at du begynder at få menstruation. Derfor kan du nogen gange bløde meget, andre gange næsten ikke, det kan være at der går nogle måneder mellem hver menstruation eller kun nogle få uger. Det er altså helt normalt at din krop lige skal vende sig til det her, og at det er forskellig fra gang til gang
Hvis det bliver ved med, at bløde rigtig meget de næste måneder og du er generet af det, synes jeg at du skal overveje at snakke med din læge. Det kan være rart at snakke med en person, der ved rigtig meget om kroppen.
Hvis du gerne vil vide lidt mere om menstruation kan du læse om det på sexliniens hjemmeside. Du kan finde en artikel HER.
Jeg håber du kunne bruge mit svar.
Venlig hilsen Marianne