Kontrollerende mor
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Det var jo allerede i fjerde klasse en normal ting at tage toget, ind til Århus og shoppe. Men nej, det fik jeg ikke lov til. Min mor og far tillod det ikke, og det synes jeg var helt fint. Men her for nyligt var jeg for første gang i Århus med mine veninder - jeg følte mig virkelig bagud! De kendte alle butikker, vidste hvad for noget tøj de skulle have, og jeg forstod ikke engang at tage bussen!
jeg er pinligt meget bagud! også når det kommer til tøj - jeg ved ikke, hvad jeg kan lide! Min mor har altid valgt tøj for mig. Men nu forsøgte jeg så - da jeg var i byen med min mor - at finde noget pænt. Og jeg fandt sådan en top, der stoppede lidt over maven. Jeg spurgte, om jeg måtte få den. Min mor sagde, at jeg så selvfølgelig skulle have en langærmet bluse på inden under. Men det er jo meningen, at man skal vise mave... Forstår hende ikke? Jeg føler, hun blokerer for mig. Hun vil så gerne kontrollere min tøjstil... Jeg forsøgte at få hende med ind i en Only butik - men hun virkede helt forfærdet og trak mig med over i Name It............. Jeg vil så gerne selv kunne vælge tøj! Bare i det hele taget være som de andre piger, der selv vælger tøj og kan tage bussen. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre, for min mor står i vejen....

Svar:
Hej med dig
Jeg kan mærke, at det fylder meget for dig at din mor vil bestemme over dig. Det er helt forståeligt, at det kan være irriterende og for meget nogle gange. Det er helt sikkert, at du ikke er den eneste pige, som har det sådan med sin mor.
Det virker som om, dine forældre er lidt forsigtige med at lukke dig ud i verden. Selvom det sådan set er meget forståeligt, så kan det godt gå hen og blive lidt overbeskyttende. Og så kan det skabe nogle situationer, hvor du føler dig bagud, som du også selv skriver. Det er ikke særlig fedt at stå og føle sig dum, fordi man ikke ved ligeså meget som de andre.
Jeg vil anbefale dig at tage en snak med din mor, hvor du fortæller hende, hvordan du har det med at hun er kontrollerende. Det er sandsynligvis slet ikke for at være irriterende eller kontrollerende, at hun gør som hun gør. Ved at høre dine tanker, kan det hjælpe hende med at forstå dig og komme dig i møde. Du kan evt bruge lidt tid på at tænke igennem, hvordan du kan sige det hele på en god og stille og rolig måde. Man kan lære rigtig meget om hinanden ved at sætte ord på tingene - også det, som er træls og udfordrende. Det er ikke sikkert, din mor ved, hvordan det føles for dig, når hun trækker dig med over i Name It og måske har hun bare ikke opdaget endnu, at butikker som Only kan være fede. Der er slet ikke noget underligt ved, at du gerne vil følge tiden og tage med sine veninder i andre butikker, og det kan sagtens være, din mor vil kunne forstå det. Hvis du synes, det virker for grænseoverskridende at sidde overfor hinanden og snakke, så kan du evt tage snakken imens hun/I laver mad eller vasker op. Så kan du kigge ned i gryden eller opvasken imens. For nogle kan det være en god hjælp og gøre det mindre akavet.
Det er sådan, at så længe du bor hjemme, så har dine forældre stadig noget at skulle have sagt. Det kan du ikke rigtig komme udenom. Og det lyder til, at I har forskellige opfattelser af, hvad der er smart og fedt. Så måske handler det om, lige nu, at se om du kan indgå nogle kompromisser med dem. Du skriver f.eks., at du gerne vil have en kort top, som går op over maven, og det synes din mor ikke godt om. Måske kunne der være en mellemvej, hvor du finder en fin top, som går ned over maven, men som er flot og muligvis også købt i Only. Du kan evt tænke over, om du vil kunne lave sådan nogle aftaler med hende og hvordan. Der er mange muligheder for at lave nogle kompromisser, som I begge kan være med på. F.eks. kunne I snakke om nogle generelle retningslinjer, som I begge kan blive enige om. Det vil gøre det nemmere for dig at gå efter det, som I allerede er blevet enige om. Hvis du tager en snak med din mor, kan I også finde ud af, hvad I hver især mener og tænker om tøj, togture, veninder osv. Det kan gøre det rigtig meget nemmere at gå på kompromis. Du kan give det et forsøg og se, hvordan det går.
Jeg håber, du finder ud af en måde at håndtere situationen på, sådan at du ikke skal gå og være frustreret og vred. Det er ikke nemlig særlig sjovt.
Mai