Kontaktperson

brevkassespørgsmål

Kontaktperson

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 9 år 9 måneder siden

Hej Cyberhus

Jeg er en pige på 17.år, som skriver fordi jeg i nu 2.år har haft en kontaktperson, som jeg ikke rigtigt tror har været den rette for mig. Hun har selvfølgelig hjulpet mig og rådgivet mig, når jeg har haft det svært. Men der har dog, desværre, mange gange været episoder, hvor hun har givet mig skyldsfølelse, hvis jeg f.eks. er blevet hjemme fra skole grundet slem kvalme(nogle gange på grund af angst), så har hun sagt til mig, at jeg har skuffet hende og det er for dårligt af mig, at jeg blev hjemme - og at jeg desuden har spildt hendes tid ved at blive hjemme, fordi hun har skulle være 2 timer med mig i skole.

Så på grund af de mange gange hun har givet mig skyldsfølelse, har der være nogle gange hvor jeg er begyndt at græde, når jeg f.eks. har glemt at ringe tilbage til hende en dag, og jeg skal se hende dagen efter, fordi hun synes det er nødvendigt at give mig lektur efter lektur, om hvor vigtigt det er at ringe tilbage til andre, sige tak og i lige måde, holde aftaler osv. som jeg godt ved er normal høflighed (jeg har haft problemer med det, fordi jeg har Asperger).

Og mandag d. 16 juni, havde jeg nok den værste samtale med hende nogensinde.
Jeg havde hele weekenden været ked af det, over at have fået en dårlig karakter (i mine øjne) i mundtligt dansk, hvilket gjorde at jeg ikke havde lyst til at snakke eller skrive med nogen hele den weekend, hvilket jeg havde fortalt min kontaktperson. Men om mandagen da hun skal hente mig i hendes bil, begynder hun med det samme at skælde mig ud, fortæller mig at hun sagde at jeg skulle være nede ved hende bilen 7:50, og at det var for dårligt af mig, at jeg var 4 minutter forsent på den.
Derefter begynder hun at sige meget vredt, at hun har sagt gang på gang, at min mor IKKE skal skrive til hende, men at JEG skal gøre det, hvis jeg ikke lige kan ringe til hende - Min mor havde skrevet i stedet for mig, fordi jeg var i gang med eksamenslæsning om søndagen, så jeg havde ikke hørt min mobil ringe, så min kontaktperson valgte altså selv at skrive til min mor, fordi jeg ikke havde svaret hende - så giver det jo kun mening, at min mor svarer min kontaktperson tilbage.
Så går hun videre, og siger at et 7 tal i mundtligt dansk ikke er nogen dårlig karakter, og jeg burde komme ned fra min høje hest og indse og acceptere, at jeg bare ikke er bedre end et 7-tal - Og jeg følte simpelthen at hun bare blev ved med at nedgøre mig, og jeg var bare tæt på at græde.
Der var så meget hun andet hun sagde, som f.eks. at det er da var for meget, at jeg tror at det er okay, at være så egoistisk og ikke ville tale med nogen, bare på grund af et 7-tal. Og hvis jeg blev ved med at være så egoistisk i resten af mit liv, så vil ingen være sammen med mig og at jeg nok ingen venner vil få.

Hun sagde alt dette i hendes bil, på vej til min sidste eksamen om mandagen - Er det ikke meningen, at hun, som kontaktperson, burde havde opmuntreret mig i stedet for at nedgøre mig på vej til min sidste eksamen? Hun har desuden også vidst siden hun fik mig, at jeg har lavt selvværd, selvtillid og ingen venner, så det hun sagde til mig i bilen, hjalp mig ikke rigtigt udover at gøre mig utroligt ked af det.

Hun synes hvert fald også, at jeg har været utaknemlig en del gange, for hun har jo bare prøvet på at hjælpe mig - Hun har dog fortalt, at det er første gang at hun har prøvet at være kontaktperson, og at hun desuden heller ikke vidste særligt meget om børn/unge med Asperger og OCD, før hun fik mig.

Jeg har som sagt haft hende i 2.år nu, og jeg skal dog heldigvis ikke have hende mere. Men er det okay, at en kontaktperson kan tillade sig at være sådan overfor den unge, som de er kontaktperson til? Eller er jeg helt forkert på den?

Undskylder, hvis jeg har skrevet i den forkerte brevkasse, men jeg havde brug for at komme ud med det her til nogen, end bare min mor. Men jeg er også i tvivl, om det er i min ret til at klage over hende, da jeg ikke helt ved hvad kriterierne er, for hvordan en kontaktperson burde være.

Mvh
Sophie

Svar:

Hej Sophie

Jeg synes det er rigtig godt at du skriver til denne her brevkasse, både for at få luftet dine tanker og for at få svar på hvad der er ok.

Når man har en kontaktperson er det fordi man har brug for lidt ekstra voksenstøtte, altså en man kan støtte sig op af og som kan hjælpe, når man har brug for det. Det er samtidig også en person der skal hjælpe en lidt videre og nogle gange komme med omsorgsfulde skub, hvis man har en dårlig dag eller har svært ved at tage sig sammen. For at det kan lade sig gøre er det vigtigt at man har et godt forhold til og er tryg ved sin kontaktperson. Det lyder som om at du har haft det lige modsat med din kontaktperson og at hun ikke har formået at støtte på en god måde, men istedet har irettesat dig og fået dig til at få det dårligt. Det er bestemt ikke i orden eller sådan det skal være at have en kontaktperson.

Jeg synes det er rigtig godt at du ikke skal have hende mere, for skulle du fortsætte med hende ville jeg bestemt synes at du skulle gøre alt for at få en ny. Nu sker det heldigvis helt af sig selv, men hvis du kan mærke at du har brug for at sige det til nogen, så synes jeg at du skal gøre det. Du kan snakke med din mor om det, men du kan også få hjælp af en lærer, en socialrådgiver eller en pædagog, både hvis du gerne vil tale med nogen om det, men også hvis du gerne vil klage over hende.

Derudover har Børns Vilkår noget der hedder Bisidderkorpset, hvor en professionel voksen kan hjælpe en med at klage eller snakke med kommunen. For at få en bisidder skal du ringe til børnetelefonen eller børnechatten og snakke med rådgiver, som kan guide dig til hvad du kan gøre. Du kan finde det HER.

Du skal vide at det ikke er i orden at føle sig uretfærdigt behandlet og at jeg synes det er rigtig flot at du har handlet på den uretfærdighed ved at skrive herind. Det kan nogle gange være svært at mærke hvad der er ok, især hvis man som du har Asperger og derfor kan have svært ved at aflæse andre mennesker. Men husk på at dine følelser er ægte og hvis du føler noget uretfærdigt så stol på det, for så er det sådan det er for dig.

Jeg håber at din tidligere kontaktperson snart kan fylde mindre, så du kan få en dejlig sommer.

Venlig hilsen Marianne