Kom til at afsløre hemmelighed
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej cyberhus.
For ca. En uge siden fortalte min veninde mig en hemmelighed, om at hun var forelsket i en fra klassen. Jeg lovede at jeg ikke ville sige det til nogen, og hun sagde også at hvis jeg gjorde ville hun aldrig stole på mig.
Der er så en anden pige fra min klasse som også er vild med ham drengen, og jeg brændte bare inde med at fortælle det til hende, så det gjorde jeg. Hun lovede at hun ikke ville sige det. Da jeg så var uvenner med hende med hemmeligheden, kom jeg til at fortælle det til 2 andre også. Jeg var rimelig sikker på at de fleste fra klassen vidste det, så derfor var jeg lidt mere sikker.
Så her til morgen kommer hende med hemmeligheden Hen til mig, og spørger hvorfor jeg har fortalt det til hende som også er vild med ham. jeg benægter og siger at jeg aldrig kunne finde på det, men hun tror ikke på mig. Jeg fortryder virkelig meget hvad jeg har gjort, og jeg ved bare at hun aldrig vil stole på mig igen og jeg er så ked af det.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og jeg har det af helvedes til. Jeg for lyst til at stikke af og være helt alene, fordi jeg ikke fortjener nogle venner, når jeg er sådan en dårlig veninde.
hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå du er ked af det. Det aldrig er rart når man er uvenner med sin veninde. Ud fra det du skriver forstår jeg det sådan, at din veninde er sur på dig, fordi du har afsløret hendes hemmelighed og at du gerne vil være venner med hende igen.
Det kan godt være svært at genopbygge tillid til hinanden, når først den har været brudt. Derfor tænker jeg også at det kan være en god ide for dig, at du forbereder dig på at der godt kan gå noget tid inden din veninde bliver glad igen og får lyst til at dele hemmeligheder med dig igen.
Det jeg tænker du måske kan gøre, er at du fortæller hende at det faktisk var dig, der kom til at afsløre hendes hemmelighed til hende den anden pige. På den måde viser du noget ærlighed og at du gerne vil fortælle sandheden til hende. Det ville nok være bedst hvis det er på et tidspunkt, hvor det kun er dig og hende der er tilstede. Du kan fortælle hende, hvor ked af det du er og at du bare har det rigtig dårligt over at du kom til at afsløre hendes hemmelighed. Du kan måske prøve at give hende en forklaring på, hvorfor du kom til at fortælle det til hende den anden og at du godt kan forstå at hun er sur, ked af det og ikke kan stole på dig igen. På den måde får du lagt alle kortene på bordet og det er derefter op til din veninde hvordan hun vil reagere på det.
Nu ved jeg ikke hvordan din veninde er, men hvis hun f.eks. ikke vil snakke med dig, fordi hun er sur og ked af det, kan du evt. skrive et brev til hende, hvor du kommer med en undskyldning og skriver alt det som du ville have sagt til hende, hvis I havde snakket sammen. Så er det igen op til din veninde om hun vil tilgive dig, men du har gjort hvad du kunne for at vise at du gerne vil blive ved med at være hendes veninde og at du er rigtig ked af det.
Jeg håber dig og din veninde bliver gode venner igen og at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for flere meninger, er du velkommen til at bruge chatten her på Cyberhus. Der er både 1 til 1 rådgivning hvor du kan chatte med en frivillig voksen og gruppechat hvor du kan chatte med andre unge. Der er måske nogle af dem der har prøvet noget at det du gennemgår lige nu og kan komme med gode råd.
Jeg håber du får en god sommer.
Mvh. Ditte