klasse problemer

brevkassespørgsmål

klasse problemer

brevkassespørgsmål af
laura
11 år
Oprettet 7 år 2 måneder siden

hej jeg har et problem i min klasse jeg er mest en drenge pige og det har jeg ikke noget imod men jeg har på fornemelsen at de andre piger i min klasse bagtaler hved ikke hvorfor og gad godt vide det jeg hved godt at det kan være hårdt at vide men aligevel og da jeg startede i klassen (i 3.)havde jeg det ikke særlig godt i klassen nu har jeg fåøt en rigtig god ven i klassen hun var ret populær da jeg startede men det er som om at hun er blevet upopulær forde at hun er gode venner med mig tilbage til det med drenge pige det er som om at drengene ikke rigtig gider at være sammen med mig og såer der to drenge som snakker rigtig meget med mig jeg hved ikke om det er fordi at de kan lide mig eller bare frdi at de gerne ville være gode venner med mig

Svar:

Kære dig

Det er ikke noget galt med at være en drenge-pige. Vi er allesammen forskellige og vi har allesammen vores styrker. Jeg kan godt forstå hvorfor at du er bekymret for om de andre snakker om dig, og jeg er glad for at du har skrevet ind til vores brevkasse.

Når man er på din alder, så begynder man at lege med forskellige måder at være på. Det vigtigste er egentlig at man føler sig tilpas som den man er. Derfor kan det selvfølgelig stadig være rigtig svært hvis man oplever at de andre piger snakker grimt om en. Har du prøvet at dele de her tanker med din veninde? Hvis man skiller sig ud fra de andre, så får man nogle gange ret meget opmærksomhed fra andre. Det kan både være godt og dårligt, og nogle gange er det pga. misundelse og andre gange er det fordi de andre ikke forstår hvorfor man er som man er. Nogle gange kan det også føles som om at man bliver bagtalt, fordi man godt ved at man skiller sig ud fra de andre, og man har måske endda en følelse af at være forkert. Her synes jeg du skal vide at du ikke er forkert. Du er helt rigtig præcis som du er, og ved at snakke med din veninde kan du måske blive lidt klogere på om de andre rent faktisk snakker om dig eller om det er noget du tænker.

Nogle gange kan det også være en fordel at snakke med sine forældre om det her. De har også være unge engang, og de har også prøvet den usikkerhed der følger med. Måske har de et tip eller to til dig. Uanset om du snakker med din veninde, dine forældre eller en anden som du stoler på, så kan det være rigtig dejligt at fortælle nogen om hvad man oplever og hvad man føler.

Du skriver også at du er bange for at din veninde er blevet mindre populær af at være venner med dig. Igen så tænker jeg at det ville være en god idé at snakke med din veninde om de her tanker. Hun har jo valgt at være venner med dig, og derfor er det enten ikke vigtigt for hende at være populær, eller også er det måske kun dig der tænker at hun er mindre populær? Når man har spørgsmål som handler om ens veninder, så er det altid en god idé at spørge - og fortælle hvorfor du spørger som du gør. Husk at hun jo har valgt frivilligt at være venner med dig.

Du skriver også at drengene ikke rigtig vil snakke med dig, men at der er to drenge som snakker rigtig meget med dig. Det er svært for mig at vide om de flirter eller om de bare vil være venner. Måske synes de bare at du er cool og sød at snakke med? Kan du lide at snakke med dem? Hvis ja, så synes jeg at du skal fortsætte med det. Måske vil det med tiden også betyde at de andre drenge også vil snakke med dig. Hvis du ikke kan lide det, så kan du måske sige det på en pæn måde til dem? F.eks. at du ikke har lyst til at snakke lige nu, eller at du skal snakke med din veninde.

Lige nu er du i en alder, hvor det begynder at være svært at være venner med drengene, fordi man hele tiden er i tvivl om de vil være venner, om de flirter eller om de bare er ligeglade med en. Man kan sige at man på en måde (både drenge og piger) begynder at tænke mere over tingene og begynder at prøve at regne ud hvad ting betyder. Igen kan det være en fordel at spørge, hvis man er i tvivl. Hvis det er for pinligt at spørge, så vent. Fortsæt med at snakke med dem. Måske vil det, med tiden, blive mere klart hvad de vil.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og ellers er du velkommen til at skrive igen eller besøge chatten.

Venlig hilsen

Signe