Klar?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hey cyberhouse:-D Jeg er en pige på 13 år snart 14 og jeg har denne fantastiske kæreste som jeg har været sammen med i godt og vel et halvt år og han er bare fantastisk sød! Han virker til at være 15-16 år (han er 14) nu er han altså begyndt at snakke meget om sex og om hvordan jeg har det med det. ærligtalt så ved jeg ikke om jeg er klar til sex? Jeg ved godt at man skal være 15 og alt det der men mange overholder det ikke, ihvertfald ikke her hvor jeg bor... Nå men når man er klar til sex ved man det så 100% eller er det lige som mig man ikke rigtig ved det? Jeg er en meget genert pige så jeg har svært ved at snakke med ham face to face om det... Synes det er nemmere over mobilen eller facebook men jeg kan sagtens snakke med mine veninder om det så kan det betyde jeg ikke er klar? Når min kæreste og jeg er sammen har vi det rigtig sjovt og der er aldrig pinlig tavshed vi kan også bare snakke om alt lige fra lektier, familien , vennerne og veninderne til følelser, kys og onani føler virkelig han er den rette men alligevel er jeg bange for han slår op bag efter... Har prøvet at forklarer ham det men han bliver ked Af det og tror ikke jeg stoler på ham!? Nogle dage har jeg virkelig lyst til at springe ud i det men andre dage er jeg meget i tvivl! Har snakket med mine veninder om det men de har forskellige meninger! Så jeg håber virkelig i/du kan give mig svaret på om i/du tror jeg er klar til sex? Eller er det bare for tideligt endnu? Mange hilsner den generte pige:-)<3

Svar:
Hej med dig.
Først og fremmest, vil jeg sige at du beskriver ham som en rigtig sød og forstående kæreste, som lyder til at kunne forstå din beslutning, uanset hvad du beslutter dig for.
Jeg kan også godt forstå din bekymring angående sex, da det er et stort skridt for mange at gå i seng med sin kæreste allerførste gang. Ud fra det du skriver, virker det til at du er meget bekymret for hvad der skal ske bagefter hvis du vælger at gå i seng med ham. AT du tænker at han måske vil gå fra dig, selvom han bliver ked af det, når du nævner det for ham. Det betyder nok at han måske er lige så forvirret som dig omkring sex. Hvis du synes det er svært at snakke med ham om det face to face, så skriv dine tanker og følelser ned, og giv ham det enten mens i er sammen eller send det i en sms. Han skal nok forstå dig, hvis han er så sød som du beskriver ham til at være :)
Du må heller ikke tro at du er den eneste af jer to der er bekymret for sex, han virker måske sikker, men han er garanteret lige så nervøs for det som dig.
Det du endelig skal havde med i din overvejelse angående sex, kan være de ting der følger med, som at tænke over beskyttelse og prævention. Du kan måske kigge på denne side, de forklare de ting der er rare at vide.  www.sexlinien.dk du kan surfe lidt på siden hvis du har lyst.
Jeg håber at du kan bruge mit svar, og at du lytter til din mavefornemmelse, så du tager tingene i dit eget tempo.
Varme Hilsner
Camilla